Навчати дитину правильно говорити слід починати від самого малечку,
використовуючи різноманітні ігри та вправи.
Однак мовні ігри, подані у педагогічній та спеціальній літературі, здебільшого
вимагають виготовлення наочності, створення відповідних умов.
Пропоную комплекс мовних ігор, у які без додаткової підготовки можна
пограти вдома з дітьми різного віку, починаючи з наймолодшого
ВПРАВИ НА РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ
Дружні пальчики
Мета: розвиток дрібної
моторики.
Обладнання: аркуш паперу, ручка
(олівець).
Опис гри.
Перший варіант.
Дорослий читає дитині вірш і разом з нею грає її пальцями.
а) "Пальчикова
сімейка".
А оцей — бабуся.
Оцей пальчик — мій татусь,
А ось цей — матуся.
Оцей пальчик — я.
Така наша сім'я?
(Розчепірити пальці. Почергово називаючи членів родини, загинати
пальці. Потім стиснути долоню в кулак).
б) "По гриби".
Між сосни пухнастих лап (Витягнуті руки з розчепіреними пальцями покласти
одна на одну долонями донизу).
Дзвінко дощик: крап-крап-крап! (Імітувати група фортепіано).
Де сучок давно засох, (Стиснути руки в кулаки).
Виріс мох-мох-мох... (Відкривати кулаки, різко виставляючи
по одному пальцю).
Де листок до листка прилип, (Скласти долоні
разом).
Виріс гриб-гриб-гриб. (Поставити кулак на стіл і накрити долонею
другої руки).
Білих тут грибів сім'я. (З 'єднати руки від ліктів, розвести п 'ясті й
розчепірити пальці).
Хто знайшов їх? Я, я, я! (Почергово з 'єднувати однойменні пальці
обох рук).
Дружно ми гриби збирали, (Стиснути п 'ясті рук—зробити жест рукостискання).
їх у кошики складали. (Сплести пальці обох рук — "кошик"; великі
пальці підняти й з'єднати — "ручка").
в) "В лісі є зелена хата".
В лісі є зелена хата, (З 'єднати пальці рук під кутом; підняти руки над головою—це "дах").
Там поснули ведмежата.
(Зігнувши пальці, покласти руки під щоку, заплющити очі),
А найменший — вереда — (Показати
долонею зріст ведмедика; скривитися).
Сивій мамі набрида. (Піднявши руки вгору, показати зріст мами-ведмедиці; махати руками в напрямку
від себе).
Каже: — Я не хочу спати.
(Вказівним пальцем показати на себе; зробити заперечний жест; покласти долоні
під щоку).
Утечу вночі із хати, (Імітувати пальцями біг по столу; підняти руки над головою — "дах").
Коли меду не даси, (Скласти долоні у ківшик; рухати ними до
себе — "дай-дай-дай").
Риби, сала, ковбаси! (Плавно рухати руками, імітуючи пересування рибки; робити колові рухи рукою по
животі).
— Люлі-люлі, треба спати, — (Імітація сну).
Над синком шепоче мати. — (Рухати губами: "усмішка"— "трубочка";
піднявши руки, показати зріст мами-ведмедиці).
Як заснеш — тобі усе (Імітувати сон, зробити вказівний жест: обома руками зробити коловий рух).
сон в кошівці принесе (сплести пальці обох рук – «кошівка»; великі пальці підняти й з’єднати -
«ручка»
Повторивши кілька разів такі ігрові
завдання, дитина легко відтворюватиме рядки вірша й виконуватиме
складніші пальчикові вправи.
Дорослий читає вірш і малює, а дитина виконує додаткові графічні завдання.
а) "Дощ і
дощенята"
Малюється хмаринка. Дитина від опорних крапок прямими лініями зображує
дощик.
По літніх доріжках
На тоненьких
ніжках
Бігли дощенята
Спеку проганяти.
А з-за Хмари —
Дощ, Дощ
Блискавками
трощ, трощ!
Дощеняток доганяє,
Личка квітам умиває.
Стали всі чистесенькі,
Радісні, свіжесенькі.
Дощенята зникли в лузі,
Ну а Дощ спить у калюжі.
б) "Равлик".
Малюється равлик без "хатинки". Дитина за
опорними крапками проводить спіралеподібну лінію, не відриваючи руки від
аркуша.
—Равлику-павлику, де живеш?
—Що на плечах, равлику, ти несеш?
—Я живу під каменем, на горбі,
— Хатку-мушлю ношу я на собі.
в) "Жолудята".
Малюється гілка дуба. Дитина самостійно намагається намалювати жолудь (овал
із "шапинкою" та "хвостиком"), домальовує жолудям
"личка" (очі, носик, ротик), зображуючи на них різний настрій
(веселий, сумний, гнівний, здивований).
Жмурять очі під дубочком
Малі жолудята:
Вітер усмішку сховав:
— Де нам їх шукати? —
У росинці, під листочком —
Де лиш не шукали...
Ми з тобою сіли разом І намалювали.
Немає коментарів:
Дописати коментар