Мнемотехніки


                                            АНОТАЦІЯ
У статті розкрито суть поняття мнемотехніка, ефективність впровадження  мнемотехнічних засобів в роботі з дітьми та використання мнемотаблиць під час вивчення віршів. Описана послідовність ознайомлення дітей з мнемотехнічними засобами. Визначено алгоритм  розучування віршів з використанням мнемотаблиць.
Ключові слова: запам’ятовування, віршований текст, мнемотехніка, мнемоквадрат, мнемодоріжка, мнемотаблиця.

                                                                                      ПЕРЕВЕРЗЄВА Т.Я.

                       
Мнемотаблиця,  як засіб стимулювання пам’яті при розучуванні віршів

 «Навчайте дитину якимось невідомим їй п’яти словам  – і вона буде довго та марно мучитись, та пов’яжіть двадцять таких слів з картинками, і дитина їх засвоїть вмить»                 К.Д.Ушинський

Постановка проблеми. Вивчення віршів - є невід’ємною складовою організації роботи з  розвитку особистості в умовах дошкільного освітнього закладу. Розучування римованих рядків вчить дитину сприймати поезію, виховує відчуття прекрасного та сприяє формуванню загальнокультурного рівня дошкільників. Заучування віршів напам’ять стимулює вищі психічні функції, що в свою чергу, позитивно впливає на особистість дитини.  
Процес  заучування віршів доволі складний для людини. Ось чому використання стимулюючих засобів  при розучуванні віршів залишається актуальним. Дослідники процесів пам’яті дійшли висновків, що досить ефективно  сприймати  інформацію, швидше її засвоювати та  полегшувати  процес вивчення віршів дозволяють мнемотехнічні засоби.
Аналіз останніх публікацій. Дослідженням ефективності  використання мнемотехніки в умовах сучасної освіти займаються  Г.Чепурний, Є. Кєтова, С. Ванжа, Т. Полянська, Н. Соколова та ін.
Керівник Центру освітніх технологій «Школа ейдотехніки», психолог Чепурний Г.А.  розглядає мнемотехніку, як новітню технологію ефективного засвоєння інформації в умовах освітнього закладу. Він класифікував методи та прийоми мнемотехніки, описав алгоритм їх дії  і рекомендує застосовувати ці прийоми вже в дошкільному віці. [8]
В своїх роботах, присвячених вивченню мнемотехніки як засобу розвитку усного описового мовлення, психолог Кєтова Є. вказує, що використання мнемотехніки з дітьми допомагає збагатити їх словниковий запас та сприяє формуванню, як поверхневого так і глибокого синтаксування.  Автор наголошує, що застосування мнемотехніки позитивно впливає на пам’ять дошкільників, її об’єм, швидкість запам’ятовування матеріалу. [3].
          Відомий педагог Большева Т. стверджує, що зоровий образ, який зберігся у дитини після прослуховування вірша, що супроводжується переглядом малюнків, дозволяє значно швидше запам'ятати текст. Автор рекомендує для дітей  молодшого та середнього дошкільного віку використовувати кольорові мнемотаблиці, тому що у дітей швидко і надовго залишаються у пам’яті  саме кольорові образи: ялинка - зелена, ягода – червона, а дітям старшого дошкільного віку доцільно пропонувати мнемотаблиці з графічним зображенням.  [2]       
         Доктор педагогічних наук Полянська Т., спираючись на дослідження Большевої Т., аргументує необхідність етапного проведення роботи з дітьми по засвоєнню техніки запам’ятовування віршованих текстів за допомогою  мнемотаблиць [6].
         Мета дослідження: вивчення передового педагогічного досвіду  з   застосування мнемотехнічних  прийомів стимулювання пам’яті в практиці роботи з дітьми  дошкільного віку  під час розучування віршованих текстів.
            Виклад основного матеріалу. Запам’ятовування поетичних рядків – складний процес, який починається в короткотривалій пам'яті і поступово переходить  в довготривалу пам'ять, спираючись на зорові та акустичні образи сенсорної пам'яті. У короткотривалу пам'ять із сенсорної потрапляє тільки той матеріал, який пізнається  шляхом зіставлення актуального сенсорного образу з еталоном, що зберігається в довготривалій пам'яті. Як тільки ці зв'язки встановлено й закріплено, матеріал залишається в довготривалій пам'яті «для вічного зберігання».
           Для успішного встановлення смислових зв’язків під час заучування  тексту педагог-практик  має враховувати, що в короткотривалій пам'яті дитини дошкільного віку може міститись невеликий обсяг матеріалу, а час його перебування в короткотривалій пам'яті незначний.  Крім того  побічна інформація, що довільно виникає у свідомості дитини в межах 30 секунд до або після одержання матеріалу для запам'ятовування негативно впливає на його якість.
         Тому в основу методики роботи з віршованим текстом має бути покладено візуальні, акустичні і понятійні прийоми подачі матеріалу, які сприяють утриманню уваги дитини та закріпленню  образів в короткотривалій пам'яті. Збільшити час перебування матеріалу в короткотривалій пам'яті можна за рахунок його повторення,  а полегшити процес перенесення образів  за умови  наявності аналогічних за змістом знань, що зберігаються в довготривалій пам'яті. [7]
Запам’ятовування віршованого тексту може проводитись за різними  алгоритмами. Найбільш поширеними вважаються механічний та  логічний способи. Механічний спосіб запам’ятовування передбачає багаторазове повторення необхідного матеріалу. Іншими словами – це зубріння вірша, що робить його найменш ефективним з усіх. Результати такого вивчення вірша доволі швидко «випаровуються» із пам’яті  В основу логічного способу запам’ятовування покладена необхідність усвідомити зв’язок між елементами вірша. В свою чергу, це може призвести до порушення послідовності у відтворенні матеріалу .[4]
На матеріалі вивченого нами передового досвіду  було з’ясовано, що існують способи запам’ятовування, які ґрунтуються на переведенні тексту в  візуальний образ і полегшують його збереження в пам’яті. Це мнемотехнічні прийоми, в процесі яких дитина встановлює зв'язок між словом та картинкою.
Мнемотехніка (грец. τα μνημονιχα — мистецтво запам'ятовування)  (мнемоніка) – це сукупність прийомів та способів, які полегшують процес запам’ятовування, утворюючи штучні асоціації. Реалізується спосіб мнемотехнічного запам’ятовування  шляхом візуалізації (вимальовування)  явища, об’єкту або суб’єкту, що в достатній мірі його описує і тим самим полегшує його запам’ятовування [4].
Мнемотехніка  в практиці роботи з дітьми дошкільного віку  дозволяє організувати   швидке і цікаве  запам’ятовування необхідної інформації і виступає  прийомом мовленнєвого розвитку. Проте впровадження мнемотехнічних засобів у навчанні дітей вимагає дотримання  певної послідовності та забезпечення  принципів наступності та послідовності, або, як говорять педагоги-практики «від простого до складного». Спочатку дітей навчають працювати  з мнемоквадратами, потім з мнемодоріжками, а далі переходять до мнемотаблиць.  [2]
Алгоритм ознайомлення дошкільників з мнемотехнічними засобами включає наступні етапи:
-         засвоєння практики роботи з мнемоквадратом – окремим, простим малюнком, який містить певну інформацію стосовно  суб’єкта, об’єкта або явища; [дод.1]
-         робота з мнемодоріжкою, яка складається з 4 і більше мнемоквадратів,  розташованих в одну лінію; [дод.2]
-         читання мнемотаблиць, що містять у собі певну кількість мнемоквадратів, розташованих у вигляді таблиці, які  і відтворюють  вірш. [дод.3, 4]
           Читання мнемотаблиць – найскладніший етап мнемообробки матеріалу  для запам’ятовування, який включає в себе перетворення інформації з абстрактних символів в образи. Цей процес дозволяє послідовно записувати в мозок інформацію,  перетворену в комбінації зображень, за допомогою картинок-образів, які відповідають словам тексту. Оскільки наочно-образна пам’ять дитини має  переважно  мимовільний  характер,  то  діти  краще запам’ятовують  події,  предмети,  факти,  явища,  що  близькі  до  їхнього життєвого досвіду. Для цього доцільно використовувати  образні картинки, які максимально зрозумілі та знайомі дітям. Мислення дитини дошкільного віку дуже добре «реагує» на подібний матеріал та сприяє формуванню тривалих, стійких асоціативних структур, що і покладено в основу мнемотехнічних прийомів. Таким чином, вірш запам’ятовується швидше і відтворюється дитиною без помилок.
         В мнемотаблиці можна зобразити  як головних героїв, так і другорядних персонажів,  природні явища та предмети, схематично відтворити слова-ознаки предметів, зобразити дії персонажів. Під час роботи з мнемотаблицям у дітей дошкільного віку спостерігається цікавість до вивчення віршів, а значить,  зростає і пізнавальний інтерес.
Алгоритм роботи з  мнемотаблицею під час вивчення віршів  має такі етапи:
1. Емоційне, виразне читання вірша педагогом.
2. Розгляд таблиці, її елементів та коротка бесіда за змістом вірша.
3. Пояснення незрозумілих слів.
4.Повторне читання вірша, під час якого діти слідкують за послідовністю схем.
5. Самостійне повторення вірша з опорою на мнемотаблицю.
6. Читання вірша дітьми без допомоги таблиці.
З власного досвіду роботи за цією технікою можемо додати, що найпростішим способом  роботи з мнемотаблицею є  показ її дитині та розучування  вірша по рядках. Проте дітям набагато цікавіше спочатку розфарбовувати готові картинки, а вже потім повторювати текст. Для дітей старшого дошкільного віку краще малювати  мнемотаблицю у них на очах, залучаючи до цього самих дітей. [дод.3,4]
         В додатках до статті представлено мнемотаблиці до авторських віршів та рекомендованих для заучування творів українських дитячих письменників
Висновки.
Таким чином, ми описали принципи та механізми мнемотехнічних засобів  розвитку пам'яті, які діють під час  заучування віршів. Не зважаючи на  те, що методичну доцільність  мають всі відомі способи запам’ятовування, саме мнемотехнічні  прийоми ми вважаємо  найефективнішими в роботі з дітьми дошкільного віку. Використання мнемотаблиць  в процесі вивчення віршів захоплює дітей, перетворює заняття в гру, сприяє розвитку у дітей всіх видів пам’яті,  асоціативного, логічного мислення, зорового сприймання, уваги та мовлення. У дітей з’являється інтерес до заучування віршів, потішок, інших поетичних творів. Діти долають страх,  нерішучість, сором’язливість, вчаться вільно триматись перед аудиторією. А це підвищує їх адаптацію у соціумі.  

Список літератури
2. Большева Т.В. Вчимося по казці. Розвиток мови та мислення дошкільників за допомогою мнемотехніки. –Видавництво: Дитинство- Прес, 2005.-96 с
3. Кєтова Є. В. Мнемотехніка, як засіб розвитку усного описового мовлення дітей із загальним недорозвитком мовлення / Є. В. Кєтова // Науковий часопис студентського наукового товариства імені Григорія Волинки. – 2015. – № 1. – С. 25 – 27.
6. Полянська Т. Б. Використання методу мнемотехніки в навчанні розповіданню дітей дошкільного віку / Т. Б. Полянська. – СПб.: ТОВ «Видавництво «Дитинство-прес», 2010. – 64 с.
7. Процеси пам’яті  [Електронний ресурс]. Режим доступу: http: //pidruchniki. com 10810806/psihologiya
8. Чепурний Г. А. Мнемотехніка: технологія ефективного засвоєння інформації в умовах  сучасної освіти // Тернопіль, Мандрівець, 2015


П.І.Б. учасника (повністю)  Переверзєва Тетяна Ярославівна                                     
Повна назва та № ДНЗ    КЗ « ДНЗ (ясла-садок) № 75 КТ» КМР
Посада   вихователь
Кваліфікаційна категорія   спеціаліст вищої категорії
Педагогічне звання  вихователь-методист
Телефон   моб.0974263619  роб.363396

Немає коментарів:

Дописати коментар