Ваш малюк нещодавно відсвяткував свій перший день народження. Настає новий етап в його, та й у вашому житті.
Малюк вже багато чого може зрозуміти, але поки йому дуже складно висловити словами свої думки і бажання. А як багато хочеться сказати! Допоможіть йому. Для цього потрібно цілеспрямовано займатися розвитком мови свого карапуза.Чим краще ви будете розуміти один одного, тим менше у малюка залишиться приводів для капризів і істерик.
Давайте розберемося, як розвивається мова в цьому віці.
Стадія перша: перші слова
Від року до півтора малюк починає дуже активно пересуватися в просторі і накопичувати новий досвід. Цей досвід обов'язково відбивається і в мовному розвитку.
Зазвичай перші слова з'являються у віці 9,5 місяця - 1 рік 6 місяців. Найчастіше вони позначають найближчих людей: мама, тато, баба, дядько, тітка. Легко малюк відтворює і звуконаслідувальні слова: ав-ав (собака), тік-так (години), му-му (корова) і т.д.Нерідко замість цілого слова дитина вимовляє початковий або ударний склад (ко замість кішка або бура замість Чебурашка). Але оскільки ці «слова» позначають конкретні речі і вимовляються в певній ситуації (при вигляді кішки або Чебурашки), ми можемо назвати їх словами, а не випадковими складами.
Помічено,що одні діти більше «люблять» іменники, що позначають предмети і людей, а інші - віддають перевагу дієслова, пов'язані з соціальною взаємодією - «йди», «хочу», «дай» і т.д.
Перші слова мають широке узагальнене значення. Однак це зовсім не те узагальнення, до якого ми звикли, називаючи ляльку, ведмедика і м'ячик іграшками.Дитина поки виділяє яку-небудь одна ознака, і об'єднує по ньому самі різні речі. Так, словом «ням-ням» однорічна дитина називає всяку їжу, а також посуд, з якої його годують. Зголоднілі, він теж кричить «Ням-ням!» (= Хочу їсти!), А, побачивши на вулиці підлітка, що жує жуйку, коментує: «ням-ням» (= їсть).Маленька Ліза словом «уна» (місяць) називала всі предмети округлої форми - оладки, круглі цятки на віконному склі, кола в книгах, поштові штемпелі на конвертах, круглі тиснені рамки на книжкових палітурках, букву «О». А Федя вирішив узагальнити звучать предмети. Словом «ко-ко», яке спершу в його словнику позначало кукурікати півня,Федя став називати звуки скрипки, піаніно, акордеона, будь-яку музику і музичні іграшки. Узагальнюючим принципом може стати і текстура: словом «гав-гав» Катюша називала не тільки собаку, але і всіх пухнастих тварин, м'які домашні тапочки і навіть фотографію старого в хутряній шубі.
У цей же період діти дуже люблять показувати пальчиком на зацікавив їх предмет з питальним словом «И?». Нерідко батьків це дратує, вони вважають, що так вести себе непристойно. Але такий жест дуже важливий для розвитку мови! Ні в якому разі не забороняйте це робити, і, більше того, допоможіть дитині освоїти такий жест,якщо в цьому є необхідність.
Таким чином малюк робить дивне відкриття: все навколо має свою назву - кожен,кожен предмет! «И?» З вказівним жестом - це жадібний питання: «Що це?» Це - кішка, а це - будинок, а це - великий самоскид ... Пасивний словник (тобто слова, які дитина розуміє, але не може відтворити сам) з кожним разом стає все багатшими, і коли-небудь неодмінно з пасивного перетвориться на активний (активний словник - це ті слова,які дитина вимовляє).
Тактика ваших дій
Як і колись, головне - спілкуйтеся зі своїм малюком! Піймавши його зацікавлений погляд або вказівний жест, називайте предмети, які вас оточують, коментуйте свої дії. Не соромтеся говорити вголос і на вулиці - вашому малюку дуже важливо почути від вас, що відбувається в пісочниці,куди поспішають перехожі і якого кольору плаття у тій красивою тітки.
Постарайтеся, щоб ваші коментарі не залишалися тільки звуком, а мали якесь підкріплення у тілесних відчуттях, русі. Малюк набагато краще запам'ятає слово «дерево», якщо поторкає долонькою шорстку кору, слово «платочек» - коли сам спробує зав'язати хустку на ляльці,слово «дзвіночок» - якщо подзвенить справжнім дзвіночком.
Намагайтеся «представити» дитині нове слово в різноманітних поєднаннях з іншими словами і предметами. Наприклад, показуючи молоко, покажіть, як воно виглядає в склянці або в каструлі, в якій ви збираєтеся варити кашу. Коментуйте свої дії: «Мама наливає молоко в стакан»,«Біле молоко, смачне», «випий молоко» і пр.
Корисно розглядати і обговорювати не тільки різні предмети, але і картинки з їх зображенням. Адже до цього віку малюки вже досить непогано ідентифікують предмет і його образ. Порівнюйте реальні речі з картинками. Що спільного, чим вони відрізняються? Наприклад,побачивши в журналі фотографію дівчинки в червоній шапці, знайдіть шапочку свого крихітки і порівняйте: «У дівчинки шапка, і в Олексія шапка. У дівчинки шапка червона, а у Альоші - жовта »і т.д.
Вчіть крихітку діяти з різними предметами, Обов'язково називаючи вголос ці дії. Ту ж книжку можна принести, показати ляльці, відкрити, закрити, перегорнути, покласти на стілець, знайти в ній цікаву картинку і пр. Частіше звертайтеся до малюка з різними простими проханнями. Він буде дуже радий допомогти вам, а заодно збагатить свій словниковий запас і отримає перший досвід узагальнення.
Стадія друга: перші фрази
Стадія друга: перші фрази
Насправді, перші фрази, як не дивно це звучить, були укладені вже в одиночних словах. Адже одиночні слова для малюка - це цілий комплекс різних ідей. Так, слово «мама», вимовлене в різних ситуаціях,з мінливою інтонацією і в супроводі різних жестів, може означати: «Я хочу до мами», «Мама, зав'яжи мені шнурок» або «Ось моя мама». Дитина знайшов на підлозі красиву гудзичок, підняв її і запрошує маму помилуватися: «Мама! Мама! »А коли він впав, то в його жалобному пхикання теж звучить:« Ма-ма-а-а! »
Однак після того,як вашому малюкові виповниться півтора року, ви, швидше за все, почуєте від нього перший «справжню» фразу: «Мама, дай!» або «Папа, йди!" та ін Приблизно в 1 рік 8 місяців - 1 рік 10 місяців крихітка добре засвоює наказовий спосіб дієслова і форми множини,а до двох років - відмінкові форми іменників (хоча остаточно цей процес закінчиться до 3-4 років).
У дівчаток з'єднання слів у фрази відбувається трохи раніше, у хлопчиків - на два-три місяці пізніше. Після того, як буде виголошена перша фраза, розвиток мови зазвичай йде дуже бурхливо.Майже кожен день можна почути від малюка все нові і нові фрази. Однак майте на увазі, що крихітка, як і колись, потребує вашої уваги та відповіді. Якщо ж відповіді немає або він односкладовий і не емоційний, то інтерес до мовної діяльності втрачається, і розвиток загальмовується.
Дуже важливо показувати дитині, що ви його розумієте,і «перекладати» його перші незграбні слівця на звичайний, правильний дорослий мову.
Ось приклад. Мама на кухні готує обід. Малюк спостерігає за нею, сидячи на високому дитячому стільчику.
«Але!» - Говорить крихітка, побачивши ніж, яким мама збирається різати овочі. «Так, це ніж», - погоджується мама.
«Вболівай!» - Додає дитина. «Великий ніж» - «перекладає» мама, непомітно сполучаючи обидва слово в словосполучення, і додає: «Великим ножем будемо різати капусту». Такий «переклад» сприятиме більш швидкому і успішному з'єднанню слів у речення.
Не бійтеся «неправильних» дитячих слів, вони обов'язково коли-небудь перетворяться на «справжні».Оцініть спробу дитини, нехай поки ще не дуже вдалу, поділитися з вами життєвим досвідом. Це додасть йому впевненість у своїх силах і відчуття, що його розуміють.
Буває, що малюк у віці від року до двох не розмовляє і при цьому ніяк не грає. У цьому випадку, перш за все, постарайтеся навчити його грати. На перший погляд здається, що сюжетна гра ніяк не пов'язана з розвитком мови. Однак, насправді це не зовсім так. Однорічна дитина за допомогою мови не тільки повідомляє про свої бажання і проблемах, він ще й намагається поділитися з дорослим своїми враженнями. Так, коли малюк показує пальчиком на машину, він хоче сказати: «Я побачив машину,подивися і ти на неї! »Але для того, щоб назвати які-небудь об'єкти, дитині необхідно їх запам'ятати. Причому, запам'ятати не як абстрактні поняття, а як пережиті на власному досвіді. І в цьому йому допоможе найпростіша сюжетна гра - погодувати ляльку, укласти її спати, заспівати їй колискову пісеньку, погуляти з нею по доріжці. За допомогою реальних,простих дій малюк в грі опрацьовує свій досвід, а в мові цей досвід закріплюється. Якщо раніше дитина як би не помічав, що він робить, то тепер він звертає на дії особливу увагу. І тому сюжетні ігри, що повторюють дії самого малюка, потрібно обов'язково коментувати: «Зайка гуляє, стрибає, копає лопаткою». Покажіть дитині,як можна грати з тією чи іншою іграшкою, і незабаром він почне повторювати ваші ігрові сюжети.
Ви можете складати і показувати малюкові прості і короткі сценки з іграшками. Наприклад, ведмедик впав і заплакав, або лялька втратила м'ячик і шукає його. Попросіть дитину допомогти своїм маленьким друзям.
Тренування тонких рухів пальців робить великий вплив на розвиток активної мови дитини. Цей феномен давно відомий психологам і логопедам. І вони не втомлюються повторювати, як важливо розвивати дрібну моторику рук. У цьому допоможуть і різноманітні пальчикові ігри, і маніпуляції з папером (її можна рвати на дрібні шматочки, м'яти, комкать),і відкручування-закручування кришок на банках і пляшках.
Можна малювати пальчиками на підносі, на якому тонким шаром насипана борошно або манка. Можна пограти з ватяними паличками,по одній витягуючи їх з баночки, а потім засовуючи назад. Можна чіпляти різнокольорові прищіпки на пластмасову банку або коробку, а потім відчіпляти їх і кидати в ту ж банку.
Озирніться навколо, і, можливо, ви знайдете нову цікаву і корисну забаву для свого крохи.
Малюк не говорить. Що робити?
У розмові про розвиток мови від 0 до 12 місяців ми вже говорили про те, що потрібно бути обережним з модним нині раннім навчанням. Це стосується і віку від року до двох років. Іноді батьки буквально з пелюшок починають знайомити свого малюка з геометричними фігурами, буквами, цифрами, забуваючи при цьому про реальні, життєвих предметах і ситуаціях,оточуючих дитини. Адже букви і цифри - це абстракція, яка можлива тільки в результаті великого досвіду, а його у дитини немає, як і немає фізіологічної можливості для абстракцій такого рівня.
У розмові про розвиток мови від 0 до 12 місяців ми вже говорили про те, що потрібно бути обережним з модним нині раннім навчанням. Це стосується і віку від року до двох років. Іноді батьки буквально з пелюшок починають знайомити свого малюка з геометричними фігурами, буквами, цифрами, забуваючи при цьому про реальні, життєвих предметах і ситуаціях,оточуючих дитини. Адже букви і цифри - це абстракція, яка можлива тільки в результаті великого досвіду, а його у дитини немає, як і немає фізіологічної можливості для абстракцій такого рівня.
Його мозок поки не дозрів для подібних дій. У результаті такого раннього навчання мовленнєвий розвиток малюка збивається з закладеного природою курсу. У цьому випадку варто на час відволіктися від численних кубиків і складних інтелектуальних програм. Гуляйте, грайте, нехай ваше спілкування буде живим і емоційним. Для малюка зараз це набагато важливіше, ніж всі новомодні методики раннього інтелектуального розвитку.
Якщо до двох років ваша дитина не почала говорити, насамперед,постарайтеся з'ясувати, чи намагається вона спілкуватися якимись іншими способами - за допомогою жестів, інтонацій, «тарабарскої» мови. У цьому випадку перші «справжні» слова, швидше за все, ось-ось з'являться. Якщо ж малюк ніяк не намагається встановити контакт з навколишнім світом,нерідко батьки помічають і інші особливості дитини: він грає в одні і ті ж шаблонні ігри, повторює стереотипні руху, не завжди відгукується на своє ім'я, не дивиться в очі, не відповідає на безліч звернених до нього питань, не відчуває вашого стану. Найчастіше у таких дітей мова розвивається важко і пізно.Особливу увагу потрібно звернути, якщо раніше дитина намагався спілкуватися з вами і іншими дітьми, а потім раптово перестав це робити.
У цьому випадку, не відкладаючи, зверніться за допомогою до хорошого психолога.
Немає коментарів:
Дописати коментар