Засідання методичної лабораторії зі STREAM освіти для вихователів


1.         Привітання. Вступні тези

Слайд 1. Заставка
Модератор:  - Доброго дня, шановні гості. Вас вітає на панельній дискусії з напрямку  «STREАM-освіта дошкільника»  команда ЗДО № 75 і я, її модератор,  вихователь-методист Вареник І. Б. Хочу представити вам учасників нашої бесіди, експертів зі STREАM-освіти, які допоможуть нам сьогодні розібратись в ключових поняттях та  принципах STREАMу.
Соловйова Н. А.,  учитель-логопед КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 75 КТ» КМР
Паніна О. М., Лаврик І. Ю., Ірлик О. В. - вихователі ЗДО № 75
Вступні тези
Слайд 2.
Модератор:   Термін STREАM сьогодні набуває широкої популярності.  Напевно ви чули його з екрану телебачення, зустрічали в фахових виданнях. То що ж воно таке – STREАM і спробуємо з'ясувати. Тема дискусії на екрані: «SТRЕАМ-освіта дошкільнят - новий інтеграційний підхід до розвитку, виховання і навчання дітей».
Слайд 3.
Модератор:  - Проблема дефіциту інженерних кадрів нині актуальна в усіх країнах світу.
Слайд 4.
Модератор:  - У майбутньому суспільство потребуватиме ай-ті фахівців, програмістів, інженерів, індустріальних дизайнерів, фахівців з біо- та нанотехнологій. А про  такі спеціальності як  оператор дрона, тренувальник  нейронних мереж, оператора 3D принтера 10 років назад ми навіть не здогадувались. Наука не стоїть на місці,  технології  розвиваються. За терміном  STREАM і стоїть ось ця потреба – потреба в фахівцях нового покоління.
3. Аналіз аудиторії.
Слайд 5.
Модератор:  - Оскільки наше спілкування побудовано у вигляді панельної дискусії, нам необхідно оцінити нашу аудиторію з питання обізнаності з темою. Пропоную  за допомогою конструктора LEGO  побудувати  три  башточки:  «Не знаю», «Знаю дуже добре», «Обізнаний поверхово». Поки наші помічники працюють в залі, у мене невеличкий екскурс в історію поняття STREАM.
Історія терміну STREАM.
Слайд 6.
Не так давно на початку ХХІ ст. у США та Західній Європі почали створюватись об’єднання професіоналів у галузях природничих наук та технологій, інженерії та математики. Їх завданням  стало привернення уваги до проблеми підготовки інженерних кадрів нового зразка. Так   виникла абревіатура STEM – «сенс»-наука, технології, інжиніринг, математика.
Слайд 7.
- Пізніше фахівці, які розробляють методологію STEM-освіти, дійшли висновку, що до природничих, технічних дисциплін слід активно долучати творчі, художні, об’єднавши їх загальним терміном Arts. Оскільки промисловий дизайн, архітектура, індустріальна естетика – провідні напрямки професійної освіти майбутнього. Так виник термін STEАM (стим) – природничі науки, технології, інженерія, мистецтво, математика.
Слайд 8.
- Термін STREАM доповнився абревіатурою «рідінг + врайтінг» (читання + письмо) саме через сучасний технологічний виклик – потребу в умінні швидко аналізувати та  обробляти текстову інформацію, в тому числі за допомогою гаджетів.
Слайд 9.
- Проте в різних сферах освіти абревіатура може   трактуватися  з  певними  відмінностями, що суттєво  не впливає на основний принцип STREАM - освіти – інтеграцію пізнавальних дисциплін.
5. Бесіда зі слухачами та  експертами.
Модератор:  - А у нас готовий аналіз аудиторії. Що скажуть експерти? Наскільки аудиторія орієнтується в темі дискусії.
Коментар експертів. Соловйова Н.
Модератор:  - Оскільки аудиторія орієнтується в темі, у мене запитання до слухачів.  Які здібності має мати фахівець  із недалекого майбутнього?
Відповідь слухачів: ……………………
Коментар експертів. Паніна О.  Слайд 8.
-              Якщо підсумувати всі думки аудиторії, то я б виділила 3 групи таких здібностей.
Сенсорні – здатність оцінювати довкілля за допомогою різних аналізаторів;
Інтелектуальні – здатність ефективно виконувати інтелектуальну роботу яка потребує тривалого пізнавального напруження, інтенсивної уваги, пам’яті, здатність планувати і розподіляти продуктивність праці, здатність до швидкої обробки та переробки цифрової, знакової, текстової інформації
Творчі-вміння знаходити рішення в нестандартній ситуації, обробки досвіду, власного і чужого, швідкість та гнучкість мислення, оригінальність та допитливість.
Модератор:  - Такі високі вимоги. А чи реально навчити цьому, наприклад в профтехучилищі?
Коментар експертів. Ірлик О.
- Зрозуміло, що за 3-5 років професійної освіти кваліфікованого спеціаліста із високорозвиненими здібностями до престижних професій, про які  йшла мова, отримати нереально. Тому я вважаю, що процес формування треба починати значно раніше, наприклад з дошкільного дитинства.
Модератор: А ми продовжуємо розмову. Чи існують в дошкільній освіті програми, які дозволяють розвивати здібності про які ми говорили?
Коментар експертів. Лаврик І. Ю. Всі чинні державні та парціальні програми в тій чи іншій мірі покликані розвивати сенсорні, інтелектуальні  та творчі здібності, адже вони орієнтовані на Базовий компонент дошкільної освіти. Але практика показує, що  освітній процес на місцях орієнтується   в першу чергу на підготовку дитини не до майбутнього життя, а до школи:  дитина має мати певний набір знань про світ,  може всидіти 40 хвилин, тримати олівець, відповідати на просте запитання.
Модератор:  - Трошки перефразую запитання і звернусь до слухачів. Чи чули ви про альтернативні українські програми, що розвивають інженерне мислення? Що чули?
Відповідь слухачів:…………………
Коментар експерта: Паніна О. М.  Така програма вийшла друком навесні 2018 року. Альтернативна  програма формування культури інженерного мислення «STRЕАM - освіта, або Стежинки у Всесвіт»
Модератор:  - У чому ж особливість цієї програми та наскільки вона відповідає новому  змісту освіти?

7. Освітні курси SТRЕАМ-освіти  для найменших
Слайд 30
Модератор: Хочеш не хочеш, а повертаєшся до  нашої  педагогічної кухні. Як же ж працювати з новим змістом освіти? Можливо існують специфічні  STRЕАMовські  методики чи технологічні прийоми в допомогу педагогу?
Коментар експерта: ПАНІНОЇ О. Л. 
-              Я б сказала так, існують STRЕАMовські освітні курси, а методики кожен колектив може обирати такі, які на його думку будуть найефективнішими. Проте на сьогодні я б порекомендувала звернути увагу на розробки авторів програми «STRЕАM - освіта, або Стежинки у Всесвіт», наприклад самої Катерини Крутій – блочно-тематичне планування,  Ірини Стеценко «Логіки світу», Людмили Шелестової «Пізнавальне читання».
Модератор: А у мене запитання стосовно читання. Слухала і думала: в початковій школі немає вимоги, щоб дитина читала і писала на початок першого класу. А в три роки навіщо воно? І переадресовую питання до вас, Наталіє Аркадіївно: чи не зарано читати і писати з 3 років?

Модератор:  - Дякую, Наталіє Аркадіївно. Які ще технологічні знахідки допоможуть практику зі СТРІМ-освіти?
9. ПРЕЗЕНТАЦІЯ: Технологія «Логіки світу» І. Стеценко (експерт Лаврик І. Ю.)

Коментар експерта: Лаврик І. Ю. 

.
.
.
10. ПРЕЗЕНТАЦІЯ: Технологія «Пізнавальне конструювання»
І. Стеценко (експерт Лаврик І. Ю.)

Коментар експерта: Лаврик І.) 
Модератор:  - Що означає термін «Пізнавальне конструювання»? І які особливості цієї технології?
.
.
.
.
.
Модератор: - Чи легко інтегрувати конструювання з іншими видами діяльності?
.
.
.
Модератор:

Модератор: - Дякую, Ірино Юріївно. А у мене запитання до вас, експерти.  Що на вашу думку є головним чинником успішної реалізації STRЕАM – освіти в умовах сучасного ЗДО?
Відповідь експерта Паніної О.
-              Я думаю і колеги мене підтримають, що перше з чого слід почати - це популяризація STRЕАM-змісту освіти як педагогічної думки. Можна не погоджуватись з тезами програми, сперечатись, критикувати, але чим більше практиків знатиме тим більше шансів у неї.
 Відповідь експерта Лаврик І.
-              Я приєднуюсь до колеги і хочу наголосити, що педагог має мати науковий склад розуму і бажання пізнавати світ. Під лежачий камінь вода не тече.
Відповідь експерта Ірлик О.
-              Ну а я думаю, що починати слід з облаштування STRЕАM-середовища. І зараз розповім про це більш детально.
-                
11. ПРЕЗЕНТАЦІЯ: SТRЕАМ - середовище як головний чинник розвивального середовища закладу освіти
(експерт Ірлик О.)
.
.
.
.
Підтримка: Нікіщенко В.
.
.
.
12. Методична подорож «Один день в  Дошкільній академії «УнікУм»
Модератор:  - STRЕАM – освіта вже запроваджується в Україні. Ми запрошуємо вас в методичну подорож в дошкільну академію «УнікУм»
13.Віртуальні зустрічі в музеї мистецтв (Соловйова Н.А.)
14.Інтерактивний артпроект «Лабораторія квітів»
 (Переверзєва Т.Я.)

15. Аналіз аудиторії. Підсумок
Модератор: Ось і добігає кінця наша зустріч. Чи була вона плідною ми з'ясуємо знову за допомогою конструктора LEGO. Чи зацікавило вас тема дискусії? Оберіть варіант відповіді. 
 «Не зацікавила», «Хочу спробувати, але сумніваюсь», «Хочу! Це моє!».
І таке скептичне запитання до зали:
- Які труднощі вже сьогодні можна передбачити на шляху реалізації STRЕАM- освіти?
Відповідь слухачів: слабка база ЗДО, невідповідність темпу розвитку суспільства і технологій з темпами модернізації освіти, жорсткі, традиційні рамки оцінки роботи педагога-новатора, відсутність наступності в напрямках роботи ЗДО та школи, неможливість об’єктивно оцінити ефективність технології за період дошкільного дитинства та інші.

Модератор: Результати опитування готові, і я хочу привітати всіх нас с результативною роботою.




Немає коментарів:

Дописати коментар