Технологія «Логіки світу»
Курс «Логіки світу» Ірини Стеценко, наукового
співробітника Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій
та систем НАНУ та МОНУ, одного із розробників STREAM-освіти для дошкільників, передбачає
цілеспрямований розвиток мислення дітей. Основна форма навчання - ігрова:
ігри-дослідження, інтелектуальні, дидактичні та рухливі ігри. Діти в легкій для
сприйняття, цікавій формі розв’язують оригінальні математичні задачі, задачі з
геометрії, теорії множин, математичної логіки, конструювання, комбінаторики,
задачі, що сприяють естетичному розвитку та формуванню загальної культури.
Головна
мета курсу «Логіки
світу»:
-
- вчити дітей самостійно і
нестандартно міркувати,
-
грамотно
обґрунтовувати свою точку зору,
- - не
боятися задач з багатьма варіантами рішення,
- - вчитись
вибирати один з варіантів і грамотно довести, що він найкращий.
Матеріалом для роботи з дітьми є дві
лінійки робочих зошитів: для дітей від 3 до 6 років та для дітей від 4 до 6 років.
В
зошитах для дітей молодшого віку зібрано завдання, які допоможуть закріпити знання про геометричні
фігури, зміст понять «більше - менше», розвинути творчі здібності та критичне
мислення малят.
Далі пропонуються завдання на встановлення
закономірностей та порівняння. Згодом завдання з конструювання на площині
(2D-конструювання) стають складнішими, пропонуються вправи на закріплення знань дітей про числа та цифри.
В старшому віці дітям пропонуються алгоритми
конструювання за схемами, з’являються завдання з кругами Ейлера (множинами),
завдання на класифікацію стають різноплановими.
Особливістю друкованого матеріалу є те, що
дитині пропонуються завдання проблемного характеру і з кількома можливими
варіантами розв’язку.
Автор наголошує, що математичні дослідження можна починати з дітьми вже в трирічному віці. На відміну від звичних дослідів з ознайомлення з природним довкіллям, об’єктами дослідження в математиці вона вважає геометричні фігури і числа. Такі досліди не потребують спеціального обладнання, однак , як і природні, вимагають ретельної підготовки й обов’язкового обговорення для формулювання висновків, аналізу результатів.
В своїй
технології «Логіки світу» І. Стеценко пропонує авторську класифікацію дослідів
в математиці.
Досліди з виявленням властивостей: з'ясовуються властивості геометричних фігур та знаходяться у повсякденному житті приклади їх використання (властивість: круг котиться – приклад: колесо).
Досліди-здивування: організація
здивування дітей, щоб викликати потребу в розмірковуванні з приводу
математичного явища (Додаток 1)
Досліди-моделювання:виявлення властивостей об’єкта, вивчення його моделі (Додаток 2.)
Досліди-моделювання:виявлення властивостей об’єкта, вивчення його моделі (Додаток 2.)
Досліди-порівняння: порівнюються властивості об'єктів (як котяться куля і
циліндр)
Досліди-пояснення: пошук відповіді на запитання «Чому так відбувається?»
Досліди
для перевірки
припущень: перевіряються математичні припущення.
Дослідження
односторонньої поверхні. Стрічка Мебіуса
Зміст досліду
№1.
Умова 1. Візьміть довгу
смужку паперу і склейте з неї кільце. Один його бік, наприклад, зовнішній
розфарбуйте червоним. Інший - зеленим кольором. Проведіть пальцем по червоній
стороні. Тепер, не відриваючи руки, перейдіть на зелену сторону. Проаналізуйте
спостереження.
Висновок: щоб перейти на
інший бік необхідно подолати край смужки.
Умова 2. Візьміть
аналогічну смужку паперу і склейте її кінці так як на рис. 1а. Це стрічка Мебіуса.
Спробуйте розфарбувати це кільце у
два кольори.
Висновок: Така стрічка має
лише один бік. І щоб потрапити на іншу сторону перетинати край смужки не
потрібно.
Зміст досліду № 2.
Виріжте дві однакові смужки паперу. З
однієї склейте звичайне кільце, а з другої кільце Мебіуса. Ножицями розріжте
стрічку Мебіуса на дві рівні частини по всій довжині. Що розраховували
побачити? Рис. 2
Висновок: В результаті
розрізання отримали не дві окремі стрічки Мебіуса, а одне довге кільце
перекручене вдвічі.
Додаток 2.
Дослідження властивостей об’єкта та моделювання його
властивостей
Зміст досліду №1.
Аркуш паперу плаский чи об’ємний?
Складіть кілька аркушів один на один. Що утворилося?
(стосик). Чому? (багато аркушів). Наведіть приклади (книга, альбом). Стосик
об’ємний чи плаский?
Зміст досліду №1.
Чи може аркуш паперу котитись? А шо може котитися? Що
можна зробити щз аркушем, щоб він котився? (згорнути в трубочку). На що тепер
схожий аркуш? Яка фігура утворилася – пласка чи об’ємна? Яка фігура утворилася?
(циліндр) А якщо відрізати тонку
смужечку? (кільце)
Прості задачі з
геометричним змістом
В таких задачах є привід поговорити
про різні назви однієї й тієї самої геометричної фігури. Наприклад, квадрат —
це прямокутник. Часто це твердження спочатку викликає подив: хіба можна квадрат
назвати прямокутником?
Подумаймо: пригадаймо всі властивості прямокутника
(кількість сторін і кутів, паралельність сторін, у прямокутника всі кути прямі
тощо) і спробуймо знайти їх у квадраті. І скільки нових можливостей для пошуку
геометричних фігур відкривається тепер перед нами! І знання дітей стають
глибшими.
Деякі задачі можна використовувати як місток між
площинними і просторовими предметами та фігурами.
Задача 1. Де більше прямокутників: у
тебе удома чи в бібліотеці? Чому ти так думаєш?
Задача 2. Де більше кругів: на кухні чи
в кімнаті? Чому ти так думаєш?
Задача 3. Які геометричні фігури можна
знайти: на кухні, у ванні, у кімнаті? Де і яких геометричних фігур більше? Чому
ти так вважаєш?
Задача 4. Спробуй знайти геометричні
фігури: в магазині, на базарі, в аптеці, на вулиці, у транспорті, у лісі.
Задача 5. Де більше трикутників: на
вулиці чи в квартирі, у місті чи в селі? У лісі, на городі чи в саду?
Задача 6. У якому магазині найбільше
прямокутників? У якому магазині найбільше кругів?
Задача 7. У якому зошиті більше
квадратів?
Задача 8. У якому слові заховалося
найбільше кругів? У якому слові багато трикутників?
Задача 9. У якому засобі пересування
кругів найбільше? Найменше? Чому ти так думаєш?
Задача 10. Як в одній руці утримати
якомога більше кругів?
Звичайно, можна просто вирізати з паперу багато
кружечків і затиснути в долоні. Це найпростіший спосіб розв’язання, але він не
цікавий. Навіть зовсім думати не потрібно.
А якщо пригадати, які маленькі предмети схожі на
круг. Це мають бути предмети, які легко знайти. М’ячик? Він схожий на круг, але
в руці можна утримати лише один м’яч. Може, у руці поміститься два або навіть
три маленьких м’ячики? Але цього мало!
Дуже схожі на круги повітряні кульки, але й вони
великі. Якщо діти спробують уявити повітряну кульку, то мають пригадати, що
кульку можна тримати за ниточку. Ниточка тоненька, тому в руці можна тримати
одразу багато повітряних кульок.
Які іще предмети схожі на круг? Уважно подивившись
навколо себе, пригадаймо, що ми бачили у будинку, на вулиці, у лісі, на городі
тощо. Пригадаймо цікаві історії, казки, вірші.
Наприклад, казки «Принцеса на горошині»,
«Котигорошко». В кожній з них якусь роль відіграє горошина. Горошини маленькі,
а ще їх зручно тримати в руці. В долоні можна тримати багато горошинок. Насіння
іще яких рослин круглої форми? Пшоно, мак тощо. Скільки насіння поміщається в
долоні? Чого більше можна тримати в руці — повітряних кульок чи насіння?
Більше інформації тут https://informaciaforall.blogspot.com
Доброго вечора! Дякую за бережне ставлення до моєї роботи, за уважне впровадження, підтримку та розповсюдження знань про мою технологію "Логіки світу". З повагою, Ірина Стеценко та Переганяйко :))
ВідповістиВидалитиВаші,Ірино, напрцюванння бесцінні для сьогоднішньої малечі.
ВидалитиНа їх основі мусять складатися програми навчання та виховання найменших....вони повинні бути складовою методик,що викладаються студнтам-дошкільникам.