Технологія І. Стеценко " Логіки світу"

Технологія «Логіки світу»


Курс «Логіки світу» Ірини Стеценко, наукового співробітника Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем НАНУ та МОНУ, одного із розробників STREAM-освіти для дошкільників, передбачає цілеспрямований розвиток мислення дітей. Основна форма навчання - ігрова: ігри-дослідження, інтелектуальні, дидактичні та рухливі ігри. Діти в легкій для сприйняття, цікавій формі розв’язують оригінальні математичні задачі, задачі з геометрії, теорії множин, математичної логіки, конструювання, комбінаторики, задачі, що сприяють естетичному розвитку та формуванню загальної культури.
      Головна мета курсу «Логіки світу»:
-          - вчити дітей самостійно і нестандартно міркувати,
-         грамотно обґрунтовувати свою точку зору,
-         - не боятися задач з багатьма варіантами рішення,
-        -  вчитись вибирати один з варіантів і грамотно довести, що він найкращий.
      Матеріалом для роботи з дітьми є дві лінійки робочих зошитів: для дітей від 3 до  6 років та для дітей від 4 до 6 років.
       В зошитах для дітей молодшого віку  зібрано  завдання, які  допоможуть закріпити знання про геометричні фігури, зміст понять «більше - менше», розвинути творчі здібності та критичне мислення малят.
           Далі пропонуються завдання  на встановлення закономірностей та порівняння. Згодом завдання з конструювання на площині (2D-конструювання) стають складнішими, пропонуються вправи на  закріплення  знань дітей про числа та цифри.
 В старшому віці дітям пропонуються алгоритми конструювання за схемами, з’являються завдання з кругами Ейлера (множинами), завдання на класифікацію стають різноплановими.
         Особливістю друкованого матеріалу є те, що дитині пропонуються завдання проблемного характеру і з кількома можливими варіантами розв’язку.



        Автор наголошує, що математичні дослідження можна починати з дітьми вже в трирічному віці. На відміну від звичних дослідів з ознайомлення з природним довкіллям, об’єктами дослідження в математиці вона вважає  геометричні фігури і числа. Такі досліди не потребують спеціального обладнання, однак , як і природні, вимагають ретельної підготовки й обов’язкового обговорення для формулювання висновків, аналізу результатів.

В своїй технології «Логіки світу» І. Стеценко пропонує авторську класифікацію дослідів в математиці.

Досліди з виявленням властивостей: з'ясовуються властивості геометричних фігур та знаходяться у повсякденному житті приклади їх використання (властивість: круг котиться – приклад: колесо).
Досліди-ілюстрації: привертається увага до об’єкта, вивчаються його особливості.
 Досліди-здивування: організація здивування дітей, щоб викликати потребу в розмірковуванні з приводу математичного явища (Додаток 1)
Досліди-моделювання:виявлення властивостей об’єкта, вивчення його моделі (Додаток 2.)
Досліди-порівняння: порівнюються властивості об'єктів (як котяться куля і циліндр)
Досліди-пояснення: пошук відповіді на запитання «Чому так відбувається?»
Досліди для перевірки припущень: перевіряються математичні припущення.
                                    Дослідження односторонньої поверхні. Стрічка Мебіуса
Зміст досліду №1.
Умова 1. Візьміть довгу смужку паперу і склейте з неї кільце. Один його бік, наприклад, зовнішній розфарбуйте червоним. Інший - зеленим кольором. Проведіть пальцем по червоній стороні. Тепер, не відриваючи руки, перейдіть на зелену сторону. Проаналізуйте спостереження.
Висновок: щоб перейти на інший бік необхідно подолати край смужки.
Умова 2. Візьміть аналогічну смужку паперу і склейте її кінці так як на рис. 1а.  Це стрічка Мебіуса.
Спробуйте розфарбувати це кільце у два кольори.
Висновок: Така стрічка має лише один бік. І щоб потрапити на іншу сторону перетинати край смужки не потрібно.
Зміст досліду № 2.
          Виріжте дві однакові смужки паперу. З однієї склейте звичайне кільце, а з другої кільце Мебіуса. Ножицями розріжте стрічку Мебіуса на дві рівні частини по всій довжині. Що розраховували побачити?  Рис. 2

Висновок: В результаті розрізання отримали не дві окремі стрічки Мебіуса, а одне довге кільце перекручене вдвічі.
                                                                                                                Додаток 2.
Дослідження властивостей об’єкта та моделювання його властивостей
Зміст досліду №1.
Аркуш паперу плаский чи об’ємний?
Складіть кілька аркушів один на один. Що утворилося? (стосик). Чому? (багато аркушів). Наведіть приклади (книга, альбом). Стосик об’ємний чи плаский?

Зміст досліду №1.
Чи може аркуш паперу котитись? А шо може котитися? Що можна зробити щз аркушем, щоб він котився? (згорнути в трубочку). На що тепер схожий аркуш? Яка фігура утворилася – пласка чи об’ємна? Яка фігура утворилася? (циліндр)  А якщо відрізати тонку смужечку? (кільце)
Прості задачі з геометричним змістом
         В таких задачах є привід поговорити про різні назви однієї й тієї самої геометричної фігури. Наприклад, квадрат — це прямокутник. Часто це твердження спочатку викликає подив: хіба можна квадрат назвати прямокутником?
         Подумаймо: пригадаймо всі властивості прямокутника (кількість сторін і кутів, паралельність сторін, у прямокутника всі кути прямі тощо) і спробуймо знайти їх у квадраті. І скільки нових можливостей для пошуку геометричних фігур відкривається тепер перед нами! І знання дітей стають глибшими.
         Деякі задачі можна використовувати як місток між площинними і просторовими предметами та фігурами.
Задача 1. Де більше прямокутників: у тебе удома чи в бібліотеці? Чому ти так думаєш?
Задача 2. Де більше кругів: на кухні чи в кімнаті? Чому ти так думаєш?
Задача 3. Які геометричні фігури можна знайти: на кухні, у ванні, у кімнаті? Де і яких геометричних фігур більше? Чому ти так вважаєш?
Задача 4. Спробуй знайти геометричні фігури: в магазині, на базарі, в аптеці, на вулиці, у транспорті, у лісі.
Задача 5. Де більше трикутників: на вулиці чи в квартирі, у місті чи в селі? У лісі, на городі чи в саду?
Задача 6. У якому магазині найбільше прямокутників? У якому магазині найбільше кругів?
Задача 7. У якому зошиті більше квадратів?
Задача 8. У якому слові заховалося найбільше кругів? У якому слові багато трикутників?
Задача 9. У якому засобі пересування кругів найбільше? Найменше? Чому ти так думаєш?
Задача 10. Як в одній руці утримати якомога більше кругів?
        Звичайно, можна просто вирізати з паперу багато кружечків і затиснути в долоні.   Це найпростіший спосіб розв’язання, але він не цікавий. Навіть зовсім думати не потрібно.
        А якщо пригадати, які маленькі предмети схожі на круг. Це мають бути предмети, які легко знайти. М’ячик? Він схожий на круг, але в руці можна утримати лише один м’яч. Може, у руці поміститься два або навіть три маленьких м’ячики? Але цього мало!
         Дуже схожі на круги повітряні кульки, але й вони великі. Якщо діти спробують уявити повітряну кульку, то мають пригадати, що кульку можна тримати за ниточку. Ниточка тоненька, тому в руці можна тримати одразу багато повітряних кульок.
         Які іще предмети схожі на круг? Уважно подивившись навколо себе, пригадаймо, що ми бачили у будинку, на вулиці, у лісі, на городі тощо. Пригадаймо цікаві історії, казки, вірші.
       Наприклад, казки «Принцеса на горошині», «Котигорошко». В кожній з них якусь роль відіграє горошина. Горошини маленькі, а ще їх зручно тримати в руці. В долоні можна тримати багато горошинок. Насіння іще яких рослин круглої форми? Пшоно, мак тощо. Скільки насіння поміщається в долоні? Чого більше можна тримати в руці — повітряних кульок чи насіння?


Більше інформації тут https://informaciaforall.blogspot.com

2 коментарі:

  1. Доброго вечора! Дякую за бережне ставлення до моєї роботи, за уважне впровадження, підтримку та розповсюдження знань про мою технологію "Логіки світу". З повагою, Ірина Стеценко та Переганяйко :))

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Ваші,Ірино, напрцюванння бесцінні для сьогоднішньої малечі.
      На їх основі мусять складатися програми навчання та виховання найменших....вони повинні бути складовою методик,що викладаються студнтам-дошкільникам.

      Видалити