Рекламно-інформаційний проект
"Разом до Нової Української Школи"
Футуристи
ринку праці стверджують, що сучасні технології настільки швидко змінюють світ,
що для комфортного та безпечного життя в ньому потрібні абсолютно нові
спеціальності та професії.
На початку
2000-х ми не чули таких слів, як хедхантер, менеджер соціальних мереж, SЕО-оптимізатор,
оператор 3D принтера тощо. У найближчому майбутньому суспільство дуже потребуватиме ІТ-фахівців,
програмістів, web-розробників, розробників
ігор та аналітиків з інформаційної безпеки. В сфері економіки та менеджменту -
спеціалістів з розробки програм фінансових заощаджень, схем страхування,
фахівців, які конвертуватимуть живі гроші в електронну валюту та навпаки. У
будівництві майбутнього відбудеться глобальна автоматизація, тому
виникне попит на інженерів-розробників «розумних будинків» та індустріальних дизайнерів. В сфері освіти високо
цінуватимуться педагоги, які вмітимуть створюватимуть індивідуальні навчальні
програми за допомогою комп’ютерної техніки.
Соціологи стверджують, що сучасна
дитина практично з пелюшок готова сприймати
цифрову інформацію. Представники покоління Z, а це діти народжені після
1997 року (згідно Теорії поколінь, розробленої Вільямом Штраусом і Нілом Хау),
активно використовують планшети, VR- і 3D-реальність. Передбачається, що саме
«цифрова людина» буде глибоко цікавитися наукою і технологіями і пов'яже з ними професійну діяльність в майбутньому.
Тож, як освіта вже сьогодні може
вплинути на розвиток інтелектуальних, сенсорних та творчих здібностей, а вони є
базовими для перелічених вище професій? Яким
явищам може запобігти на шляху глобального оцифровування суспільства саме
освіта? Як виявити здібності до технічних дисциплін і не втратити дитячої цікавості
до них на межі ланок освіти? Як запобігти перевантаженості, а з цим втрати
мотиву до навчання, перекидаючи місток від
дитячого садка та початкової ланки в умовах НУШ? І нарешті, які з
технологій дошкільної освіти покласти в
портфель першокласнику, щоб він не розчарувався в перші ж дні дорослого
шкільного життя?
Ідея проекту полягає в тому, що впровадження в діяльність закладів освіти
інноваційних програм розвитку інженерної думки, авторських технологій розвитку
логічного мислення та окремих методик формування математичної
компетентності дитини можуть допомогти виявити творчо обдаровану молодь, закласти
основи науково-природничого мислення та створити єдиний освітній простір в
системі ЗДО-НУШ. Інтеграція зазначених технологій в початкову школу,
застосування інтерактивних методик спілкування під час елементарних
наукових досліджень, новий погляд на розвивальне
середовище в сучасному закладі освіти мають сприяти вирішенню проблеми
наступності між ланками освіти і створити умови для становлення майбутнього
фахівця нової формації.
Форма проекту. Рекламно-інформаційний проект реалізації наступності закладу дошкільної освіти та початкової школи засобами інноваційних програм, авторських технологій та окремих методик розвитку логіко-математичної та інформаційно-цифрової компетентності.
Форма проекту. Рекламно-інформаційний проект реалізації наступності закладу дошкільної освіти та початкової школи засобами інноваційних програм, авторських технологій та окремих методик розвитку логіко-математичної та інформаційно-цифрової компетентності.
Метою проекту є:
1.
Дібрати освітні програми, авторські технології та окремі методики формування
нестандартного технологічного мислення, адаптовані для дітей дошкільного та
молодшого шкільного віку.
2. Привернути
увагу фахівців до потреби у підвищенні мотивації дітей до вивчення точних наук,
в першу чергу логіки та математики, як фундаментальних основ професійної
підготовки спеціалістів майбутнього.
3.
Продемонструвати модель плавного переходу від
базових знань дошкільника до математичної та інформаційно-технологічної
компетентності в шкільній ланці.
4.
Запропонувати практикам механізми стимулювання пізнавальної активності дітей,
зацікавлення винахідницькими професіями та раннього виявлення здібностей дітей
до точних наук.
Головне
в усіх представлених програмах, технологіях та методиках організація
процесу наукового спостереження за явищами та закономірностями їх
прояву, як в природному так і в створеному людиною
середовищі. Проект розроблено на основі інтеграційного
підходу до організації процесу пізнання. Містить дієві
методичні рекомендації по запровадженню передових педагогічних ідей та корисний
практичний матеріал щодо формування у дітей інженерного мислення та
ІТ-компетентності.
Основна
частина. Актуальною на сьогодні є теза, що суспільство майбутнього
потребуватиме людей з високорозвиненим логічним, технологічним, образним та креативним мисленням.
Такими характеристиками володіє сучасна людина, яка здобула якісну освіту за
умови реалізації принципів перспективності і наступності між
суміжними ланками освіти, зокрема дошкільною і початковою.
Тенденції
розвитку дошкільної та початкової освіти в умовах реформування загальної
середньої освіти на засадах Концепції Нової
української школи мають багато спільного. Серед ключових
компонентів формули Нової української школи - нова структура школи, що
сприятиме засвоєнню нового змісту і формуванню життєвих компетентностей та
сучасне освітнє середовище, яке забезпечить необхідні умови, засоби і
технології навчання учнів, освітян і батьків у закладі освіти та поза його
межами.
Державним стандартом початкової освіти
виділяються такі ключові компетентності: математична компетентність,
компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, інноваційність,
інформаційно-комунікаційна компетентність. Зазначені компетентності формуються
на основі компетентностей, що закладені у дошкільному віці:
предметно-практичної, ігрової, сенсорно-пізнавальної . Тому провідний вид
діяльності дітей старшого дошкільного віку – гра має бути збережений і змістовно збагачений у
молодшому шкільному віці. Це дозволить здійснити поступовий перехід до навчання
як нового провідного виду діяльності у перший, адаптаційно-ігровий, період
початкової освіти.
Наступність дитячого садка і
початкової школи передбачає передачу дітей до школи з таким рівнем знань,
умінь, загального розвитку і вихованості, який стане передумовою для засвоєння
шкільної програми. Тому працівники дошкільних установ включають в процес
навчання спеціальні завдання і вправи, поступово підвищуючи ступінь їх складності,
і тим самим формують у дошкільнят передумови до навчальної діяльності. А у підсумку підвищені навантаження призводять до
перевтоми дітей та зниження учбової мотивації. При цьому гра та інші специфічні
для дошкільного віку види діяльності витісняються поурочними заняттями, що ще
більше погіршує ситуацію.
У зв'язку з цим вчителі мають
враховувати не тільки і не стільки рівень спеціальної педагогічної готовності
дітей до школи. Вони повинні мати ясні уявлення про специфіку навчання і
виховання дітей у дитячому садку і включати в освітній процес ігрові прийоми,
часто вживані в дитячому садку. Бо й не новина, що використання ігрових технологій в
перших класах сприяє кращій адаптації дітей до шкільного навчання.
Тому ми вирішили проаналізувати
інформаційне поле освітніх технологій, які можна застосовувати з дітьми від 3-8
років, задовольняючи їх природню потребу в грі, залучаючи до наукових
досліджень «по-сучасному», за допомогою тих же гаджетів. А оскільки поле виявилось
дуже широким і густо засадженим, ми зупинились на тих технологіях та методиках,
які, на нашу думку сприятимуть розвитку базових для професій майбутнього здібностей:
-
сенсорних – здатність оцінювати
довкілля за допомогою різних аналізаторів;
-
інтелектуальних – здатність
ефективно виконувати інтелектуальну роботу, яка потребує тривалого
пізнавального напруження, інтенсивної уваги, пам’яті, здатність планувати і
розподіляти продуктивність праці, здатність до швидкої обробки та переробки
цифрової, знакової, текстової інформації;
-
творчих – вміння знаходити рішення в нестандартній
ситуації, обробляти досвід, власний і чужий, швідкість та гнучкість мислення,
оригінальність та допитливість.
Аналіз змісту Базового компоненту
дошкільної освіти та Державного стандарту початкової освіти в розрізі задач з
формування логіко-математичної компетентності показав, що освітнім процесом
передбачено в обох ланках подібні шляхи формування логіко-математичної
компетентності дошкільника і математичної компетентності
молодшого школяра.(Додаток 1)
Державний стандарт початкової освіти (від 21 лютого 2018 р. № 87)
виокремлює інформаційно-комунікаційну компетентність, яка передбачає опанування основою цифрової грамотності для
розвитку і спілкування, здатність безпечного та етичного використання засобів
інформаційно-комунікаційного зв’язку. Варіативна складова Базового компоненту
дошкільної освіти (нова редакція) містить освітню лінію «Комп'ютерна грамота»,
яка передбачає обізнаність із комп’ютером, способами керування комп’ютером за
допомогою клавіатури, «миші», здатність розуміти і використовувати спеціальну
термінологію, знайомство з елементарними прийоми роботи з комп’ютером. (Додаток 2)
Тож як зорієнтуватись в розмаїтті існуючих
інноваційних програм, авторських технологій та окремих методик
формування нестандартного технологічного мислення? Які з них адаптовані для дітей дошкільного та
молодшого шкільного віку? Як вони
допоможуть практикам перекинути місток з дошкілля в НУШ?
Карта-навігатор рекламно-інформаційного
проекту
«Разом до Нової Української Школи"
Додаток 1.
Додаток 2.
Додаток 1.
Сумарний кінцевий
показник набутих математичних компетентностей випускником ЗДО та
молодшим школярем на
основному етапі початкової школи НУШ
Логіко-математична
компетентність
дошкільника
|
Математична компетентність
молодшого школяра
|
1. Має
уявлення про простір, форму, величину, час, кількість, їх власти-вості і
відносини
|
1. Вміє орієнтуватися на площині та у
просторі
|
2. Проявляє
стійкий інтерес до математики
|
2. Цілісно
сприймає світ, розуміє роль математики у пізнанні дійсності
|
3. Сформовані
необхідні специфічні пізнавальні і розумові уміння
|
3. Розпізнає проблеми, які розв’язуються із застосуванням математичних
вмінь
|
4. Прагне знаходити свої шляхи розв'язання завдань, самостійно ви-водить
нові знання із засвоєного;
уміє розмірковувати, обґрунтовува-ти,
доводити й відстоювати правиль-ність свого міркування
|
4. Здатен
розв’язувати сюжетні задачі, логічно міркувати, виконувати дії за алгоритмом,
обґрунтовувати свої дії
|
5.
Розпізнає математичні знаки й дії, класифікує геометричні фігури, предмети та їх
сукупності за якісними ознаками та чисельністю
|
5.Користується математичною термінологією,
знаковою і графічною інформацією
|
6. Здійснює найпростіші усні обчис-лення, розв'язує арифметичні та ло-гічні
задачі, виявляє інтерес до ло-гіко-математичної діяльності; до-вільно, у
потрібний момент, відтво-рює знання, легко й швидко вико- ристовує їх у
різних життєвих ситуаціях, проявляє у різних формах активності
|
6.Застосовує обчислювальні на-вички та досвід вимірювання величин у практичних ситуаціях
|
Додаток 2.
Сумарний кінцевий
показник набутих інформаційно-цифрових компетентностей
випускником ЗДО та
молодшим школярем в основному етапі початкової школи НУШ
Інформаційно-комунікаційна компетентність в дошкільній ланці освіти
|
Інформаційно-комунікаційна компетентність в початковій школі
|
1. Надання пріоритету соціально-моральному
розвитку особистості,
формування у дітей уміння узгоджувати
особисті інтереси з колективними.
|
1. Розуміння етики роботи з
інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).
|
2. Володіння
конкретними навичками з використання комп’ютерної техніки та ІКТ.
|
2. Інформаційна та медіа-грамотність, оволодіння
основами програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, навички
безпеки в Інтернеті
|
3. Вміння
здобувати інформацію з різних джерел у зрозумілому вигляді.
|
3. Впевнене, критичне
застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення,
пошуку, обробки, обміну інформацією в публічному просторі та приватному
спілкуванні.
|
Актуально i сучасно! Суспiльство йде в ногу з технологiями, тому й освiта не мае права вiдставати. Сучасним дiтям потрiбен сучасний пiдхiд. I чому б не за допомогою гаджетiв?
ВідповістиВидалити