РОЗВИТОК НАВИЧОК САМООБСЛУГОВУВАННЯ

РОЗВИТОК НАВИЧОК САМООБСЛУГОВУВАННЯ І КУЛЬТУРНО-ГІГІЄНІЧНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ

Сьогодні багато батьків і навіть педагоги приділяють більше уваги навчанню дітей читання, математики і мов ніж самообслуговування, часто не враховуючи, що для багатьох з них набагато актуальніше навчитися самостійно пити, їсти, одягатися, умиватися і т. Д. Чому це так важливо ?

   
 Для початку відповімо на запитання: «Що включає в себе поняття« самообслуговування » для дітей раннього віку?». Для дитини третього року життя самообслуговування включає в себе освоєння наступних навичок:
- прийому їжі (їсти ложкою, пити з чашки);
- роздягання і одягання (знімати, одягати взуття, трусики, колготки, шорти, штани або спідницю, шапку, рукавиці);
- гігієни тіла (мити руки і обличчя, витирати їх рушником, користуватися носовою                                                                                                    хусткою і серветкою);
                                                                                    - охайності (користуватися горщиком).

Ці навички формуються під впливом виховання при певному рівні розвитку у дитини деяких психо-фізичних можливостей.
      До них відносяться:

- загальна моторика (вміння сідати, вставати, ходити, підніматися і спускатися по сходах);
- дрібна моторика (вміння штовхати, тягнути, перевертати предмет, тримати його і випускати з рук, грати з водою, опускати предмети в отвір в коробці, брати дрібні предмети двома пальцями, виконувати нескладні пальчикові ігри);
- візуально-слухова увага (вміння дивитися і приходити, коли звуть, слухати казки, відповідати на питання доступним способом);
- мислення (вміти впізнавати предмети; виконувати прості вказівки, доручення; вміти імітувати, тобто наслідувати дії дорослих).

      Як правило, до двох років загальна моторика у дітей розвинена досить добре, а ось розвиток дрібної моторики складний процес, що вимагає поетапного освоєння.

        На першому етапі дитина вчитися виконувати згинальні руху кисті і застосовувати їх в
грі. Далі освоює хапання (просторова і сенсорна орієнтація, зорово-моторна координація, злагоджена робота рук, різні типи загарбання: кулачком, пучкою (трьома пальцями), однією рукою, обома; різні дії пальцями: розставляти, стискати разом, виділяти один палець). Далі відбувається розвиток співвідносять дій, коли дитина вчиться поєднувати два предмета або частини, збирати такі іграшки, як матрьошки, башточки, вдосконалюється узгодженість обох рук, продовжує розвиватися окомір. На останньому етапі відбувається розвиток наслідувальних рухів руками (пальчикові ігри, виконання дій по показу).





       Отже, для успішного формування навичок самообслуговування необхідна непряма підготовка рук і розвиток їх дрібної моторики. Цим можна займатися на спеціально організованих заняттях, в іграх або просто в побутових ситуаціях.

Немає коментарів:

Дописати коментар