1
-
Роздуми щодо теми блогу
-
Діти і комп’ютер
-
Планування за програмою STREAM
1. Привітання.
Слайд
1. Заставка
Модератор: - Доброго дня, шановні гості. Вас вітає на панельній дискусії з
напрямку «STREАM-освіта
дошкільника» команда Тернівського району
і я, її модератор, методист КЗ «ІМЦ» КМР
Марків Тетяна Василівна. Хочу представити вам учасників нашої бесіди, експертів
зі STREАM-освіти, які допоможуть нам сьогодні розібратись в
ключових поняттях та принципах STREАMу.
Вареник І.
Б., вихователь-методист КЗ «ДНЗ
(ясла-садок) № 75 КТ» КМР
Соловйова Н.
А., учитель-логопед КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 75 КТ» КМР
Данюк О. М.,
вихователь-методист КЗ «ДНЗ (ясла-садок)
№ 216 КТ» КМР Сватко О. В., вихователь-методист
КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 215» КМР Павлухіна Н. Г., вихователь-методист КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 145 КТ» КМР
2. Вступні
тези
Слайд
2.
Модератор: Термін STREАM
сьогодні набуває широкої популярності в освітянському колі. Напевно ви чули
його з екрану телебачення, зустрічали в фахових виданнях. То що ж воно таке –
STREАM і спробуємо з'ясувати. Тема дискусії на екрані: «SТRЕАМ-освіта
дошкільнят - новий інтеграційний підхід до розвитку, виховання і навчання
дітей».
Слайд
3.
Модератор: - Проблема
дефіциту інженерних кадрів нині актуальна в усіх країнах світу.
Слайд
4.
Модератор: - У найближчому
майбутньому суспільство потребуватиме ай-ті фахівців, програмістів, інженерів,
індустріальних дизайнерів, фахівців з біо- та нанотехнологій. А про такі спеціальності як оператор дрона, тренувальник нейронних мереж, оператора 3D принтера 10
років назад ми навіть не здогадувались. Наука не стоїть на місці, технології
швидко розвиваються. За терміном
STREАM і стоїть ось ця потреба – потреба в фахівцях нового
покоління.
3.
Аналіз аудиторії.
Слайд
5.
Модератор: - Оскільки
подальше наше спілкування буде побудовано у вигляді панельної дискусії, маємо
за потребу оцінити нашу аудиторію по
факту обізнаності з темою. Пропоную за
допомогою конструктора LEGO
побудувати три башточки із LEGO-цеглинок: «Не знаю», «Знаю дуже добре», «Обізнаний
поверхово». Поки наші помічники працюють в залі, у мене запитання до експертів.
Модератор: - Що ж означає
поняття STREАM?
4.Історія
терміну STREАM
Слайд
6.
Експерт
Вареник І.
- Доброго дня, колеги. Не так давно на початку ХХІ ст. у
США та Західній Європі почали створюватись об’єднання професіоналів у галузях
природничих наук та технологій, інженерії та математики. Їх завданням стало привернення уваги до проблеми
підготовки інженерних кадрів нового зразка. Так
виникла абревіатура STEM –
«сенс»-наука, технології, інжиніринг, математика.
Слайд
7.
Експерт
Вареник І.
- Пізніше фахівці, які розробляють методологію STEM-освіти,
дійшли висновку, що до природничих, технічних дисциплін слід активно долучати
творчі, художні, об’єднавши їх загальним терміном Arts.
Оскільки промисловий дизайн, архітектура, індустріальна естетика – провідні
напрямки професійної освіти майбутнього. Так виник термін STEАM (стим) –
природничі науки, технології, інженерія, мистецтво, математика.
Слайд
8.
Експерт
Вареник І.
- Термін STREАM доповнився абревіатурою «рідінг + врайтінг» (читання
+ письмо) саме через сучасний технологічний виклик – потребу в умінні швидко
аналізувати та обробляти текстову
інформацію, в тому числі за допомогою гаджетів.
Слайд
9.
Експерт
Вареник І.
- Проте в різних сферах освіти абревіатура може трактуватися
з певними відмінностями, що суттєво не впливає на основний принцип STREАM
- освіти – інтеграцію пізнавальних дисциплін.
5.
Бесіда зі слухачами та експертами.
Модератор: - Дякую Ірино Борисівно. А у нас готовий аналіз
аудиторії. Що скаже експерт?
Коментар
експертів. Соловйова Н.
Модератор: - Оскільки переважна більшість аудиторії орієнтується в
темі, у мене запитання до слухачів. Які
здібності має мати фахівець із недалекого
високотехнологічного майбутнього?
Відповідь слухачів: ……………………
Коментар
експертів. Сватко О. Слайд 8.
- Якщо підсумувати
всі думки аудиторії, то я б виділила 3 групи таких здібностей.
Сенсорні – здатність оцінювати довкілля за допомогою різних
аналізаторів;
Інтелектуальні – здатність ефективно виконувати інтелектуальну роботу
яка потребує тривалого пізнавального напруження, інтенсивної уваги, пам’яті, здатність
планувати і розподіляти продуктивність праці, здатність до швидкої обробки та
переробки цифрової, знакової, текстової інформації
Творчі-вміння знаходити рішення в нестандартній ситуації,
обробки досвіду, власного і чужого, швідкість та гнучкість мислення,
оригінальність та допитливість.
Модератор: - Такі високі
вимоги. А чи реально навчити цьому, наприклад в профтехучилищі?
Коментар
експертів. Павлухіна Н.
- Зрозуміло, що за 3-5 років професійної освіти
кваліфікованого спеціаліста із високорозвиненими здібностями до престижних
професій, про які йшла мова, отримати
нереально. Тому я вважаю, що процес формування треба починати значно раніше,
наприклад з дошкільного дитинства.
Модератор: А ми продовжуємо розмову. Чи існують в дошкільній освіті
програми, які дозволяють розвивати здібності про які ми говорили?
Коментар
експертів. Данюк О. Всі чинні
державні та парціальні програми в тій чи іншій мірі покликані розвивати
сенсорні, інтелектуальні та творчі
здібності, адже вони орієнтовані на Базовий компонент дошкільної освіти. Але
практика показує, що освітній процес на
місцях орієнтується в першу чергу на
підготовку дитини не до майбутнього життя, а до школи: дитина має мати певний набір знань про
світ, може всидіти 40 хвилин, тримати
олівець, відповідати на просте запитання.
Модератор: - Трошки перефразую запитання і звернусь до
слухачів. Чи чули ви про альтернативні українські програми розвитку культури
інженерного мислення? Що чули?
Відповідь слухачів:…………………
Коментар експерта: Вареник І. Така програма
вийшла друком навесні 2018 року. Альтернативна
програма формування культури інженерного мислення «STRЕАM - освіта, або
Стежинки у Всесвіт»
Модератор: - У чому ж особливість цієї програми та
наскільки вона відповідає новому змісту
освіти? Надаю слово Вареник Ірині Борисівні.
6. Блок. Основи формування культури інженерного мислення
засобами запровадження програми «STRЕАM -освіта, або Стежинки у Всесвіт» (
експерт Вареник І. Б.)
(Коментар до
презентації)
7. Блок. Освітні курси
SТRЕАМ-освіти для найменших
Слайд
30
Модератор: Хочеш
не хочеш, а до педагогічної кухні все одно мусиш повертатись. Як же ж працювати
з оновленим змістом освіти? Можливо існують специфічні STRЕАMовські
методики чи технологічні прийоми в допомогу педагогу?
Коментар експерта: Вареник І.
-
Я
б сказала так, існують STRЕАMовські освітні курси, а методики кожен колектив
може обирати такі, які на його думку будуть найефективнішими. Проте на сьогодні
я б порекомендувала звернути увагу на розробки авторів програми «STRЕАM - освіта,
або Стежинки у Всесвіт», наприклад самої Катерини Крутій – блочно-тематичне
планування, Ірини Стеценко «Логіки
світу», Людмили Шелестової «Пізнавальне читання».
Модератор: А у мене запитання стосовно читання. Слухала і розмірковувала: в початковій
школі немає вимоги, щоб дитина читала і писала на початок першого класу. А в
три роки навіщо воно? І переадресовую питання до вас, Наталіє Аркадіївно: чи не
зарано читати і писати з 3 років?
8.
Блок. Методика «Розумне читання»
Л.
Шелестової (експерт Соловйова Н.А.)
Експерт
2. Слайд 1,2
-
Хочу
познайомити вас з доктором педагогічних наук, науковцем та практиком із
25-річним досвідом в сфері освіти Людмилою Шелестовою та її авторською
методикою «Розвивальне читання». Ця методика розрахована для використання і
в закладах освіти, і в домашніх умовах.
Зараз її використовують більше 5000 ЗДО в Україні.
Модератор: - Яким чином дана
методика відповідає СТРІМ вимогам? Та чи
повинні ми в дошкільному закладі вчити дітей читати?
Відповідь
експерта 2:
Слайд 3
-
Ці
два питання тісно пов'язані між собою.
Методика побудована повністю в
рамках СТРІМ освіти тому, що розвиває у дитини мислення, словниковий запас,
дрібну моторику, уявлення про навколишній світ, а тільки потім її метою є
навчити дитину читати.
Слайд
4
Методика побудована на здатності мозку до мимовільного
запам’ятовування і всі завдання не мають початкової мети вивчити ту чи іншу
букву. Працюючи за цією методикою діти поступово навчаються:
• викладати букви з
природного та покидькового матеріалу;
• знаходити
зображення букв на картках, які знаходяться у різних місцях кімнати;
• знаходити та
виділяти названі букви у складах і словах;
• виділяти склади з
названою буквою;
• конструювати
склади та слова;
• читати склади,
слова, речення, короткі тексти.
• правильно
вимовляти звуки
Слайд
5
Завдання , що поставлені автором, дещо відрізняються від
звичайних у навчанні читанню дошкільнят . Важливим є ознайомлення саме педагогів із сутністю ігрових
дидактичних завдань, вправ, ігрових ситуацій у відповідності з посібником,
здатність правильно формулювати поставлені завдання перед дітьми;
• розвиток
логічного мислення та інтелектуальних здібностей дітей у процесі навчання
читання й виконання інтелектуальних завдань, вправ, ігор;
• сприяння
об'єднанню дітей у колектив у процесі спільної мов¬леннєвої діяльності;
• розвиток
мовленнєво-творчих здібностей, формування відповід¬них умінь і навичок злитого
читання;
• удосконалення
артикуляції звуків та автоматизація їх вимови у складах, словах, фразах;
• розвиток
фонематичного слуху та фонематичних процесів підчас виконання ігрових завдань у
процесі корекційної роботи з дітьми.
І головне, формуються навички читання, але враховуються
можливості індивідуально кожної дитини.
Слайд
6
На допомогу педагогам Людмила Шелестова розробила конспекти
занять на друкованій основі на кожен рік навчання
Модератор: - Чим ця методика відрізняється від
інших?
Відповідь
експерта 2: Слайд 7
-
Програмовий
матеріал розподіляється у кожній віковій групі згідно з орієнтовною тематикою
занять та зі змістом посібника Л. Шелестової «Вчимося читати» (частина 1).
Проводиться 1 заняття на тиждень. Тривалість занять у середній групі – 20-25
хв, у старшій – 25-30 хв.
Програма дає можливість варіювати в залежності від
можливостей дитини:
-можна проводити заняття індивідуально;
- кількість
завдань залежить від можливостей дитини;
- вік дітей
(можна працювати починаючи з 4-го року життя);
- кількість занять можна збільшувати до 2-3 на
тиждень
Слайд
8
Для вивчення однієї букви пропонується 5 — 6 завдань із
використанням різних видів діяльності, із залученням ілюстративного та
природного матеріалу. Кожне завдання — новий вид діяльності: малювання,
вирізання, конструювання, ліплення, пересування у просторі .
Слайд
9
Завдання поступово в залежності від віку ускладнюються
Слайд
10
Людмила Шелестова розробила також власні рекомендації по
роботі за даною програмою. Вони на екрані. А я наголошу на тих, які мені
найбільше сподобались: – не набридайте
своїй дитині! І пам’ятайте девіз методики «Розвивальне читання» - НАВЧАЙСЯ ІЗ ЗАДОВОЛЕННЯМ!!!!!
Модератор: - Дякую Наталіє Аркадіївно. Які ще
технологічні знахідки стануть в нагоді практику зі СТРІМ-освіти?
9. Блок. Технологія «Пізнавальне конструювання»
І. Стеценко (експерт Павлухіна Н.Г.)
Коментар експерта: Павлухіної Н. Г.
Модератор: - Що означає термін
«Пізнавальне конструювання»? І які особливості цієї технології? Запитання вам,
Наталіє Георгієвно.
Коментар експерта: Павлухіної Н. Г.
1 слайд – титулка
2 слайд – Стеценко Ірина Борисівна, науковий
співробітник Міжнародного
науково-навчального
центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України та
Міністерства освіти і науки України, являється співавтором програми «STREAM – освіта для
дошкільників», веде свій блог з
питань організації науково-природничої освіти.
3 слайд – Як співавтор програми зі STREAM-освіти для найменших Ірина
Стеценко звертає увагу на те, що саме
конструювання є джерелом розвитку інженерного мислення. Нагадаю, що один із
розділів програми так і називається «Інжиніринг, або Маленькі винахідники».
Чому пізнавальне конструювання, а не просто конструювання? А тому що діти не довільно створюють конструкції, а
вивчають їх, їх функціональне призначення, принципи побудови і зрозуміють, чому вони саме такі, як їх
можна покращити, які додаткові функції у них можуть бути і таким чином пізнають
закони фізики, механіки, статики.
4 слайд – Мета технології «Пізнавальне конструювання»: — формування у
дітей уявлення про особливості конструювання у просторі, основи міцності і
стійкості конструкцій, основні принципи конструювання, розвиток творчих
здібностей, винахідливості, інженерного мислення.
5 слайд – Проте організувати
таке пізнавальне конструювання зовсім не складно – методи і прийоми
відомі. Автор рекомендує розпочинати з бесіди з дітьми
за інтерактивною пізнавальною казкою або звичайною бесідою-обговоренням
об'єкту. Конструювання за показом педагога або за алгоритмом дій є обов'язковим
на перших етапах, вільне конструювання практикується коли діти засвоїли основні
принципи та правила зведення конструкції. Обігрування конструкції – кульмінаційний
момент перевірки правильності інженерного рішення.
6 слайд
В чому ж
особливість конструювання за технологією І.
Стеценко?
-
Дії за аналогією: педагог починає, діти закінчують — це своєрідна
підготовка до наступних, більш самостійних, видів конструювання.
-
Вільне конструювання — конструювання за уявою,
акцент ставиться на вивчення особливостей функціонування моделі, використання
основних прийомів конструювання і типів з’єднань, доречне їх використання під
час конструювання.
7 слайд - Щоб якомога повніше використати всі можливості цієї
багатогранної діяльності варто конструювати і на заняттях з інших напрямів –
інтегрувати конструювання з розвитком
мовлення, театралізованою діяльністю, математикою та ін.
Модератор: - Ще один напрямок СТРІМ-освіти для дошкільників, авторську технологію під назвою
«Логіки світу» представить Сватко Олена
Володимирівна. Їй слово.
10.
Блок. Технологія «Логіки світу» І. Стеценко (експерт Сватко О.В.)
Коментар експерта: Сватко О. В.
Точно коли
народилася технологія «Логіки світу» не знає навіть її автор. Студенткою вона
почала викладати у школі інформатику у старших і початкових класах, потім — у
дитячому садку. Їй завжди було цікаво придумувати нові задачі, шукати кілька
варіантів розв’язування там, де інші й один варіант знайти не могли. І одного
разу помітила, що у робочому зошиті вже система завдань записана.
А потім перші
наукові статті про власні знахідки, перші виступи на наукових конференціях,
перші листи від читачів, перші запрошення в гості, на семінари… Вперше систему
задач названо «Логіками світу» на конференції у 1998 році, тож цей рік і
вважається роком народження технології «Логіки світу».
Завдяки
публікаціям у редакції «Дитячий садок» видавництва «Шкільний світ», ентузіазму
практиків «Логіки світу» апробовані та
знайшли своє місце у дитячих садках і початкових школах, а технологія успішно
розвивається і вже з’явився блог «Інформація і МИ: роздуми, цікавинки, запитання і відповіді,
задачі для дітей і дорослих, новини…»
Включає:
-
Роздуми щодо теми блогу
-
Діти і комп’ютер
-
Планування за програмою STREAM
-
ВІДКРИТІ задачі — шлях до самостійного набуття знань
-
Нестандартні задачі з усмішкою для дітей і дорослих
-
Бесіди для дорослих і дітей, або відкриті задачі в
технології «Логіки світу» і ін..
Головна мета курсу “Логіки світу”:
• Самостійно і
нестандартно міркувати;
• Грамотно
обґрунтовувати свою точку зору;
• На боятися
задач з багатьма варіантами рішення;
• Вміти вибирати
один з варіантів і грамотно довести, що він найкращий
Технологія “Логіки світу” передбачає завдання на:
• Конструювання
• Знаходження
закономірностей
• Порівняння
• Використання
алгоритмів
• Логічні
операції “І”, “НЕ”
• Операції з
множинами
Модератор: -
А якаж різниця в лінійках зошитів 3-6 років та 4-6 років?
Відповідь експерта:
Модератор: Дякую,
Олено Володимирівно.
Модератор: - Запитання до вас, експерти. Що на
вашу думку є головним чинником успішної реалізації STRЕАM – освіти в умовах
сучасного ЗДО?
Відповідь
експерта Вареник І.
-
Я
думаю і колеги мене підтримають, що перше з чого слід почати - це популяризація
STRЕАM-змісту освіти як педагогічної думки. Можна не погоджуватись з тезами
програми, сперечатись, критикувати, але чим більше практиків знатиме тим більше
шансів у неї.
Відповідь експерта Павлухіної Н.
-
Я
приєднуюсь до колеги і хочу наголосити, що педагог має мати науковий склад
розуму і бажання пізнавати світ. Під лежачий камінь вода не тече.
Відповідь
експерта Данюк О. М.
-
Ну
а я думаю, що починати слід з облаштування STRЕАM-середовища. І зараз розповім
про це більш детально.
-
11.
Блок. SТRЕАМ - середовище як головний чинник розвивального середовища закладу
освіти
(експерт
Данюк О.В.)
Підтримка:
Єгорова О. Л.
Модератор: - STRЕАM – освіта вже запроваджується в
Україні. Прикладом закладу, який крокує в напрямку СТРИМ є Дошкільна академія
«УнікУм» Інституту обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук
України. От ми і запрошуємо вас в методичну подорож на 1 день в Дошкільну академію «УнікУм».
13.Інтерактивний
артпроект «Лабораторія квітів»
(Переверзєва Т.Я.)
14. Аналіз аудиторії. Підсумок
Модератор: -
Ось і добігає кінця наша зустріч. Чи була вона плідною ми з'ясуємо знову
за допомогою конструктора LEGO. Пропонуємо відповісти на запитання: Чи
зацікавила вас дана технологія?Оберіть варіант відповіді.
«Не зацікавила»,
«Хочу спробувати, але сумніваюсь», «Хочу! Це моє!».
І таке скептичне запитання до зали:
- Які труднощі вже
сьогодні можна передбачити на шляху реалізації STRЕАM- освіти?
Відповідь слухачів: слабка база ЗДО,
невідповідність темпу розвитку суспільства і технологій з темпами модернізації
освіти, жорсткі, традиційні рамки оцінки роботи педагога-новатора, відсутність
наступності в напрямках роботи ЗДО та школи, неможливість об’єктивно оцінити
ефективність технології за період дошкільного дитинства та інші.
Модератор:
Результати опитування готові, і
я хочу привітати всіх нас с результативною роботою.
Немає коментарів:
Дописати коментар