Панельна дискусія " SТRЕАМ-освіта дошкільнят - новий інтеграційний підхід до розвитку, виховання і навчання дітей"


1

1.  Привітання.

Слайд 1. Заставка
Модератор:  - Доброго дня, шановні гості. Вас вітає на панельній дискусії з напрямку  «STREАM-освіта дошкільника»  команда Тернівського району і я, її модератор,  методист КЗ «ІМЦ» КМР Марків Тетяна Василівна. Хочу представити вам учасників нашої бесіди, експертів зі STREАM-освіти, які допоможуть нам сьогодні розібратись в ключових поняттях та  принципах STREАMу.
Вареник І. Б., вихователь-методист  КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 75 КТ» КМР
Соловйова Н. А.,  учитель-логопед КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 75 КТ» КМР
Данюк О. М., вихователь-методист  КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 216 КТ» КМР Сватко О. В., вихователь-методист  КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 215» КМР Павлухіна Н. Г., вихователь-методист  КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 145 КТ» КМР
2.  Вступні тези
Слайд 2.
Модератор:   Термін STREАM сьогодні набуває широкої популярності в освітянському колі. Напевно ви чули його з екрану телебачення, зустрічали в фахових виданнях. То що ж воно таке – STREАM і спробуємо з'ясувати. Тема дискусії на екрані: «SТRЕАМ-освіта дошкільнят - новий інтеграційний підхід до розвитку, виховання і навчання дітей».
Слайд 3.
Модератор:  - Проблема дефіциту інженерних кадрів нині актуальна в усіх країнах світу.
Слайд 4.
Модератор:  - У найближчому майбутньому суспільство потребуватиме ай-ті фахівців, програмістів, інженерів, індустріальних дизайнерів, фахівців з біо- та нанотехнологій. А про  такі спеціальності як  оператор дрона, тренувальник  нейронних мереж, оператора 3D принтера 10 років назад ми навіть не здогадувались. Наука не стоїть на місці,  технології  швидко розвиваються. За терміном  STREАM і стоїть ось ця потреба – потреба в фахівцях нового покоління.
3. Аналіз аудиторії.
Слайд 5.
Модератор:  - Оскільки подальше наше спілкування буде побудовано у вигляді панельної дискусії, маємо за потребу  оцінити нашу аудиторію по факту обізнаності з темою. Пропоную  за допомогою конструктора LEGO  побудувати  три  башточки із LEGO-цеглинок:  «Не знаю», «Знаю дуже добре», «Обізнаний поверхово». Поки наші помічники працюють в залі, у мене запитання до експертів.
 Модератор:  - Що ж означає поняття STREАM?

4.Історія терміну STREАM
Слайд 6.
Експерт Вареник І.
- Доброго дня, колеги. Не так давно на початку ХХІ ст. у США та Західній Європі почали створюватись об’єднання професіоналів у галузях природничих наук та технологій, інженерії та математики. Їх завданням  стало привернення уваги до проблеми підготовки інженерних кадрів нового зразка. Так   виникла абревіатура STEM – «сенс»-наука, технології, інжиніринг, математика.
Слайд 7.
Експерт Вареник І.
- Пізніше фахівці, які розробляють методологію STEM-освіти, дійшли висновку, що до природничих, технічних дисциплін слід активно долучати творчі, художні, об’єднавши їх загальним терміном Arts. Оскільки промисловий дизайн, архітектура, індустріальна естетика – провідні напрямки професійної освіти майбутнього. Так виник термін STEАM (стим) – природничі науки, технології, інженерія, мистецтво, математика.
Слайд 8.
Експерт Вареник І.
- Термін STREАM доповнився абревіатурою «рідінг + врайтінг» (читання + письмо) саме через сучасний технологічний виклик – потребу в умінні швидко аналізувати та  обробляти текстову інформацію, в тому числі за допомогою гаджетів.
Слайд 9.
Експерт Вареник І.
- Проте в різних сферах освіти абревіатура може   трактуватися  з  певними  відмінностями, що суттєво  не впливає на основний принцип STREАM - освіти – інтеграцію пізнавальних дисциплін.
5. Бесіда зі слухачами та  експертами.
Модератор:  - Дякую Ірино Борисівно. А у нас готовий аналіз аудиторії. Що скаже експерт?
Коментар експертів. Соловйова Н.
Модератор:  - Оскільки переважна більшість аудиторії орієнтується в темі, у мене запитання до слухачів.  Які здібності має мати фахівець  із недалекого високотехнологічного майбутнього?
Відповідь слухачів: ……………………
Коментар експертів. Сватко О. Слайд 8.
-       Якщо підсумувати всі думки аудиторії, то я б виділила 3 групи таких здібностей.
Сенсорні – здатність оцінювати довкілля за допомогою різних аналізаторів;
Інтелектуальні – здатність ефективно виконувати інтелектуальну роботу яка потребує тривалого пізнавального напруження, інтенсивної уваги, пам’яті, здатність планувати і розподіляти продуктивність праці, здатність до швидкої обробки та переробки цифрової, знакової, текстової інформації
Творчі-вміння знаходити рішення в нестандартній ситуації, обробки досвіду, власного і чужого, швідкість та гнучкість мислення, оригінальність та допитливість.
Модератор:  - Такі високі вимоги. А чи реально навчити цьому, наприклад в профтехучилищі?
Коментар експертів. Павлухіна Н.
- Зрозуміло, що за 3-5 років професійної освіти кваліфікованого спеціаліста із високорозвиненими здібностями до престижних професій, про які  йшла мова, отримати нереально. Тому я вважаю, що процес формування треба починати значно раніше, наприклад з дошкільного дитинства.
Модератор: А ми продовжуємо розмову. Чи існують в дошкільній освіті програми, які дозволяють розвивати здібності про які ми говорили?
Коментар експертів. Данюк О. Всі чинні державні та парціальні програми в тій чи іншій мірі покликані розвивати сенсорні, інтелектуальні  та творчі здібності, адже вони орієнтовані на Базовий компонент дошкільної освіти. Але практика показує, що  освітній процес на місцях орієнтується   в першу чергу на підготовку дитини не до майбутнього життя, а до школи:  дитина має мати певний набір знань про світ,  може всидіти 40 хвилин, тримати олівець, відповідати на просте запитання.
Модератор:  - Трошки перефразую запитання і звернусь до слухачів. Чи чули ви про альтернативні українські програми розвитку культури інженерного мислення? Що чули?
Відповідь слухачів:…………………
Коментар експерта: Вареник І.  Така програма вийшла друком навесні 2018 року. Альтернативна  програма формування культури інженерного мислення «STRЕАM - освіта, або Стежинки у Всесвіт»
Модератор:  - У чому ж особливість цієї програми та наскільки вона відповідає новому  змісту освіти? Надаю слово Вареник Ірині Борисівні.
6. Блок. Основи формування культури інженерного мислення засобами запровадження програми «STRЕАM -освіта, або Стежинки у Всесвіт» ( експерт Вареник І. Б.)
(Коментар до презентації)
7. Блок. Освітні курси SТRЕАМ-освіти  для найменших
Слайд 30
Модератор: Хочеш не хочеш, а до педагогічної кухні все одно мусиш повертатись. Як же ж працювати з оновленим змістом освіти? Можливо існують специфічні  STRЕАMовські  методики чи технологічні прийоми в допомогу педагогу?
Коментар експерта: Вареник І. 
-       Я б сказала так, існують STRЕАMовські освітні курси, а методики кожен колектив може обирати такі, які на його думку будуть найефективнішими. Проте на сьогодні я б порекомендувала звернути увагу на розробки авторів програми «STRЕАM - освіта, або Стежинки у Всесвіт», наприклад самої Катерини Крутій – блочно-тематичне планування,  Ірини Стеценко «Логіки світу», Людмили Шелестової «Пізнавальне читання».
Модератор: А у мене запитання стосовно читання. Слухала і розмірковувала: в початковій школі немає вимоги, щоб дитина читала і писала на початок першого класу. А в три роки навіщо воно? І переадресовую питання до вас, Наталіє Аркадіївно: чи не зарано читати і писати з 3 років?
8. Блок. Методика «Розумне читання»
Л. Шелестової (експерт Соловйова Н.А.)
Експерт 2. Слайд 1,2
-       Хочу познайомити вас з доктором педагогічних наук, науковцем та практиком із 25-річним досвідом в сфері освіти Людмилою Шелестовою та її авторською методикою «Розвивальне читання». Ця методика розрахована для використання і в  закладах освіти, і в домашніх умовах. Зараз її використовують більше 5000 ЗДО в Україні.
Модератор:  - Яким чином дана методика відповідає СТРІМ вимогам?  Та чи повинні ми в дошкільному закладі вчити дітей читати?
Відповідь експерта 2: 
 Слайд 3
-       Ці два питання тісно пов'язані між собою.  Методика побудована  повністю в рамках СТРІМ освіти тому, що розвиває у дитини мислення, словниковий запас, дрібну моторику, уявлення про навколишній світ, а тільки потім її метою є навчити дитину читати.
Слайд 4
Методика побудована на здатності мозку до мимовільного запам’ятовування і всі завдання не мають початкової мети вивчити ту чи іншу букву. Працюючи за цією методикою діти поступово навчаються:
  викладати букви з природного та покидькового матеріалу;
  знаходити зображення букв на картках, які знаходяться у різних місцях кімнати;
  знаходити та виділяти названі букви у складах і словах;
  виділяти склади з названою буквою;
  конструювати склади та слова;
  читати склади, слова, речення, короткі тексти.
  правильно вимовляти звуки
Слайд 5
Завдання , що поставлені автором, дещо відрізняються від звичайних у навчанні читанню дошкільнят . Важливим є ознайомлення  саме педагогів із сутністю ігрових дидактичних завдань, вправ, ігрових ситуацій у відповідності з посібником, здатність правильно формулювати поставлені завдання перед дітьми;
  розвиток логічного мислення та інтелектуальних здібностей дітей у процесі навчання читання й виконання інтелектуальних завдань, вправ, ігор;
  сприяння об'єднанню дітей у колектив у процесі спільної мов¬леннєвої діяльності;
  розвиток мовленнєво-творчих здібностей, формування відповід¬них умінь і навичок злитого читання;
  удосконалення артикуляції звуків та автоматизація їх вимови у складах, словах, фразах;
  розвиток фонематичного слуху та фонематичних процесів підчас виконання ігрових завдань у процесі корекційної роботи з дітьми.
І головне, формуються навички читання, але враховуються можливості індивідуально кожної дитини.
Слайд 6
На допомогу педагогам Людмила Шелестова розробила конспекти занять на друкованій основі на кожен рік навчання
Модератор:  - Чим ця методика відрізняється від інших?
Відповідь експерта 2:  Слайд 7
-       Програмовий матеріал розподіляється у кожній віковій групі згідно з орієнтовною тематикою занять та зі змістом посібника Л. Шелестової «Вчимося читати» (частина 1). Проводиться 1 заняття на тиждень. Тривалість занять у середній групі – 20-25 хв, у старшій – 25-30 хв.
Програма дає можливість варіювати в залежності від можливостей дитини:
-можна проводити заняття індивідуально;
-   кількість завдань залежить від можливостей дитини;
-   вік дітей (можна працювати починаючи з 4-го року життя);
-   кількість занять можна збільшувати до 2-3 на тиждень
Слайд 8
Для вивчення однієї букви пропонується 5 — 6 завдань із використанням різних видів діяльності, із залученням ілюстративного та природного матеріалу. Кожне завдання — новий вид діяльності: малювання, вирізання, конструювання, ліплення, пересування у просторі .
Слайд 9
Завдання поступово в залежності від віку ускладнюються
Слайд 10
Людмила Шелестова розробила також власні рекомендації по роботі за даною програмою. Вони на екрані. А я наголошу на тих, які мені найбільше сподобались:  – не набридайте своїй дитині! І пам’ятайте девіз методики «Розвивальне читання» - НАВЧАЙСЯ  ІЗ ЗАДОВОЛЕННЯМ!!!!!
Модератор:  - Дякую Наталіє Аркадіївно. Які ще технологічні знахідки стануть в нагоді практику зі СТРІМ-освіти?
9. Блок. Технологія «Пізнавальне конструювання»
І. Стеценко (експерт Павлухіна Н.Г.)
Коментар експерта: Павлухіної Н. Г. 
Модератор:  - Що означає термін «Пізнавальне конструювання»? І які особливості цієї технології? Запитання вам, Наталіє Георгієвно.
Коментар експерта: Павлухіної Н. Г. 
1 слайд – титулка
2 слайд – Стеценко Ірина Борисівна, науковий співробітник Міжнародного
науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України та Міністерства освіти і науки України, являється співавтором програми «STREAM – освіта для дошкільників», веде свій блог з питань організації науково-природничої освіти.
3 слайд – Як співавтор програми зі STREAM-освіти для найменших Ірина Стеценко звертає увагу на те, що   саме конструювання є джерелом розвитку інженерного мислення. Нагадаю, що один із розділів програми так і називається «Інжиніринг, або Маленькі винахідники». Чому пізнавальне конструювання, а не просто конструювання? А тому що  діти не довільно створюють конструкції, а вивчають їх, їх функціональне призначення, принципи побудови  і зрозуміють, чому вони саме такі, як їх можна покращити, які додаткові функції у них можуть бути і таким чином пізнають закони фізики, механіки, статики.
4 слайд – Мета технології  «Пізнавальне конструювання»: — формування у дітей уявлення про особливості конструювання у просторі, основи міцності і стійкості конструкцій, основні принципи конструювання, розвиток творчих здібностей, винахідливості, інженерного мислення.
5 слайд – Проте  організувати таке пізнавальне конструювання зовсім не складно – методи і прийоми відомі.   Автор рекомендує розпочинати з бесіди з дітьми за інтерактивною пізнавальною казкою або звичайною бесідою-обговоренням об'єкту. Конструювання за показом педагога або за алгоритмом дій є обов'язковим на перших етапах, вільне конструювання практикується коли діти засвоїли основні принципи та правила зведення конструкції.  Обігрування конструкції – кульмінаційний момент перевірки правильності інженерного рішення.
6 слайд
В чому ж особливість конструювання за технологією І.  Стеценко?
-        Дії за аналогією: педагог починає, діти закінчують — це своєрідна підготовка до наступних, більш самостійних, видів конструювання.
-       Вільне конструювання — конструювання за уявою, акцент ставиться на вивчення особливостей функціонування моделі, використання основних прийомів конструювання і типів з’єднань, доречне їх використання під час конструювання.
7 слайд -  Щоб якомога повніше використати всі можливості цієї багатогранної діяльності варто конструювати і на заняттях з інших напрямів – інтегрувати конструювання з  розвитком мовлення, театралізованою діяльністю, математикою та ін.
Модератор:  - Ще один напрямок СТРІМ-освіти для  дошкільників, авторську технологію під назвою «Логіки світу» представить  Сватко Олена Володимирівна. Їй слово.
10. Блок. Технологія «Логіки світу» І. Стеценко (експерт Сватко О.В.)
Коментар експерта: Сватко О. В. 

Точно коли народилася технологія «Логіки світу» не знає навіть її автор. Студенткою вона почала викладати у школі інформатику у старших і початкових класах, потім — у дитячому садку. Їй завжди було цікаво придумувати нові задачі, шукати кілька варіантів розв’язування там, де інші й один варіант знайти не могли. І одного разу помітила, що у робочому зошиті вже система завдань записана. 
А потім перші наукові статті про власні знахідки, перші виступи на наукових конференціях, перші листи від читачів, перші запрошення в гості, на семінари… Вперше систему задач названо «Логіками світу» на конференції у 1998 році, тож цей рік і вважається роком народження технології «Логіки світу».
Завдяки публікаціям у редакції «Дитячий садок» видавництва «Шкільний світ», ентузіазму практиків  «Логіки світу» апробовані та знайшли своє місце у дитячих садках і початкових школах, а технологія успішно розвивається і вже з’явився блог «Інформація і МИ: роздуми, цікавинки, запитання і відповіді, задачі для дітей і дорослих, новини…»
Включає:

-       Роздуми щодо теми блогу

-       Діти і комп’ютер

-       Планування за програмою STREAM

-       ВІДКРИТІ задачі — шлях до самостійного набуття знань
-       Нестандартні задачі з усмішкою для дітей і дорослих
-       Бесіди для дорослих і дітей, або відкриті задачі в технології «Логіки світу» і ін..
Головна мета курсу “Логіки світу”:
• Самостійно і нестандартно міркувати;
• Грамотно обґрунтовувати свою точку зору;
• На боятися задач з багатьма варіантами рішення;
• Вміти вибирати один з варіантів і грамотно довести, що він найкращий

Технологія “Логіки світу” передбачає завдання на:
• Конструювання
• Знаходження закономірностей
 Порівняння
• Використання алгоритмів
• Логічні операції “І”, “НЕ”
• Операції з множинами

Модератор: - А якаж різниця в лінійках зошитів 3-6 років та 4-6 років?
Відповідь експерта:
Модератор: Дякую, Олено Володимирівно.
Модератор: - Запитання до вас, експерти.  Що на вашу думку є головним чинником успішної реалізації STRЕАM – освіти в умовах сучасного ЗДО?
Відповідь експерта Вареник І.
-       Я думаю і колеги мене підтримають, що перше з чого слід почати - це популяризація STRЕАM-змісту освіти як педагогічної думки. Можна не погоджуватись з тезами програми, сперечатись, критикувати, але чим більше практиків знатиме тим більше шансів у неї.
 Відповідь експерта Павлухіної Н.
-       Я приєднуюсь до колеги і хочу наголосити, що педагог має мати науковий склад розуму і бажання пізнавати світ. Під лежачий камінь вода не тече.
Відповідь експерта Данюк О. М.
-       Ну а я думаю, що починати слід з облаштування STRЕАM-середовища. І зараз розповім про це більш детально.
-         
11. Блок. SТRЕАМ - середовище як головний чинник розвивального середовища закладу освіти
(експерт Данюк О.В.)
Підтримка: Єгорова О. Л.
Модератор:  - STRЕАM – освіта вже запроваджується в Україні. Прикладом закладу, який крокує в напрямку СТРИМ є Дошкільна академія «УнікУм» Інституту обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України. От ми і запрошуємо вас в методичну подорож на 1 день в  Дошкільну академію «УнікУм».
12.Віртуальні зустрічі в музеї мистецтв (Соловйова Н.А.)
13.Інтерактивний артпроект «Лабораторія квітів»
 (Переверзєва Т.Я.)
14. Аналіз аудиторії. Підсумок
Модератор: - Ось і добігає кінця наша зустріч. Чи була вона плідною ми з'ясуємо знову за допомогою конструктора LEGO. Пропонуємо відповісти на запитання: Чи зацікавила вас дана технологія?Оберіть варіант відповіді.
 «Не зацікавила», «Хочу спробувати, але сумніваюсь», «Хочу! Це моє!».
І таке скептичне запитання до зали:
- Які труднощі вже сьогодні можна передбачити на шляху реалізації STRЕАM- освіти?
Відповідь слухачів: слабка база ЗДО, невідповідність темпу розвитку суспільства і технологій з темпами модернізації освіти, жорсткі, традиційні рамки оцінки роботи педагога-новатора, відсутність наступності в напрямках роботи ЗДО та школи, неможливість об’єктивно оцінити ефективність технології за період дошкільного дитинства та інші.

Модератор: Результати опитування готові, і я хочу привітати всіх нас с результативною роботою.



Немає коментарів:

Дописати коментар