Технологія
«Пізнавальне конструювання»
Як співавтор програми зі STREAM-освіти для найменших Ірина Стеценко звертає увагу на те, що саме конструювання є джерелом розвитку інженерного мислення. Нагадаю, що один із розділів програми так і називається «Інжиніринг, або Маленькі винахідники». Чому пізнавальне конструювання, а не просто конструювання? А тому що діти не довільно створюють конструкції, а вивчають їх, їх функціональне призначення, принципи побудови і зрозуміють, чому вони саме такі, як їх можна покращити, які додаткові функції у них можуть бути і таким чином пізнають закони фізики, механіки, статики.
Мета технології «Пізнавальне конструювання» - формування у
дітей уявлення про особливості конструювання у просторі, основи міцності і
стійкості конструкцій, основні принципи конструювання, розвиток творчих
здібностей, винахідливості, інженерного мислення.
Організувати таке пізнавальне конструювання
зовсім не складно – методи і прийоми відомі. Основний будівельний матеріал -
ЛЕГО-Duplo. Додатковий – папір, картон, покидьковий матеріал, який використовується для створення 2-D моделі об’єкта.
В основі сюжету – пригоди головного героя. В дошкільному
віці можна реалізувати з дітьми авторську серію занять з конструювання Ірини
Стеценко «Пригоди курчатка Сонечка»: «Курчатко
Сонечко на ставку. Жабенятко», «Курчатко Сонечко в гостях у Дощового Черв'ячка»,
«Курчатко Сонечко знаходить нових друзів. Телятко», «Курчатко Сонечко
знайомиться зі світом людей. Дослідження будиночка», «Курчатко Сонечко
знаходить двоюрідних братиків і сестричок.
Каченятка», «Перша велика подорож Курчатка Сонечка. Ліс», «Курчатко Сонечко
знаходить нових друзів. Песик» та інші…
Молодшим школярам, які пройшли разом з курчатком Сонечком
елементарні випробування інженерними завданнями в дошкільному віці, доречно
буде запропонувати сюжети за участю улюблених мультиплікаційних героїв.
Автор
рекомендує розпочинати з бесіди з дітьми за інтерактивною пізнавальною казкою
або звичайною бесідою-обговоренням об'єкту.
Особливо це доречно застосовувати інтерактивну казку у молодшій групі. Цей прийом зацікавлює і мотивує дітей, створює емоційне тло заняття, допомагає об’єднати кілька занять. Діти із задоволенням включаються у створення казки - відповідають на запитання, радять як діяти її персонажам, продовжують розповідь педагога, нагадують персонажам про певні дії в ситуації, в яку герої потрапили.
Конструювання
за показом педагога або за алгоритмом дій є обов'язковим на перших етапах, вільне
конструювання практикується коли діти засвоїли основні принципи та правила
зведення конструкції. Обігрування
конструкції – кульмінаційний момент перевірки правильності інженерного рішення.
Особливість
конструювання за технологією І. Стеценко
в самому процесі організації конструктивної діяльності.
На першому етапі діти долучаються до виконання
дій за аналогією: педагог починає,
діти закінчують - це своєрідна підготовка до наступних, більш самостійних,
видів конструювання. Другий етап - вільне конструювання , тобто конструювання
за уявою, під час якого акцент ставиться на вивчення особливостей
функціонування моделі, використання основних прийомів конструювання і типів
з’єднань, доречне їх використання під час конструювання. На цьому етапі діти
будують ті конструкції, яких їм не вистачає для ігрових потреб, або якщо вже
побудовані конструкції не задовольняють потреби дитини, наприклад в побудований
для легкового авто гараж не може заїхати вантажівка або автобус.
Немає коментарів:
Дописати коментар